Projekt: Aktiv Grizzly XP 493 L/C

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nu kör jag igång med denna projekt tråd som jag tänkt så länge att lägga opp.
Projektet har gått sakta i och med skolan och så vidare, men har tagit fart igen när jag hittat lämpliga motorfästskruvar och fått lös de gamla motorkuddarna.
Har inte tagit så många bilder när jag hållit på men motorn har vart i och ur skotern flera gånger så lyckats ta några bilder nu i och med att jag dragit om kylarslangar och haft problem med att få igång han och så vidare.
Fick gå igenom motorn lite grann innan han kunde gå rent så att säga.

Men, så här har jag gjort!
Fick gå igenom motorn litet och bytt insug från dubbelgasare till enkel, fick också gå igenom oljepumpen så den fungerar klockrent den med nu, och ger olja som den ska.
Jag plockade lös de gamla motorkuddarna, kortade av ett par 50 mm M10 skruvar med ungefär 5 mm var och bultade fast motorn på Grizzlyns motorplatta.


Motorn i Grizzlyn för första gången, med dubbla förgasare.


Jag fattade ganska fort att det inte skulle gå använda TRA variatorn i Grizzlyn.


Motorn nu i Grizzlyn, med Rotax 464 insug, och nyrenoverad oljeinjektorpump. Motorn skulle inte klara utav att stå plattan med 90 hk, vevhuset skulle bara knäckas sönder.


Vattenpumpen, blir att slingra en slang till den från kylaren, skall även anordna cirkulation från toppen via ett T-rör, men även skall jag ha expansionskärlets slang komma ner här.


Dock inte mycket utrymme att jobba med... Tänk även på att ljuddämparen och avgasröret blir heta så måste tänka efter ordentligt hur jag ska gå till väga.


På höjden går det inte göra några kopplingar, får göra något enkelt.


Nå niin, så här blir det med den övre slangen från toppen efter termostaten, slangen är från en Everest 464, övre slang, finns ingen som helst slang modell som slår ut den här!


Skruvar fast motorn i chassit och linjerat allt och ser bra ut, bara att jobba med kylningen nu då :tongue1:


Något sähär skall det få bli med kylarslangen, får nog platts med två stycke t kopplingar ska du se.


Ljuddämparens ytterhölje blir inte så speciellt varmt, och om jag märker att något är på g så bockar jag ihop något värmeskydd, blir nog bra ska ni se :)


Oljeburken till slidmatningen blir nog bra här, bockningen i lådan bakåt sätet och tanken är ju som gjort för att vila burken här, kört motorn och oljan flödar bara fint! :amuse:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun

Nu till att kolla på grenröret, jag som tänkte börja tillverka ett eget, eller kombinera 503'ans och 493'ans, men se själv :eyebrows:


Man tackar! :)
Det visade sig att 493'an och 503'an har identiska avgasportar, bara flänsarna som skiljer sig, de är lite äljest svetsade om man säger så, inte raka på millimetern. Enda modifikationen som behövs är att kasta över flänsarna, plattorna.


Till vänster har vi 503'ans rör och till höger 493'ans rör.
503'an hade segdraget eftersom att röret är något strypt, och 493'an satt i ett vrålåk och jobbade med varv, men nu blir det andra bullar när man stryper ner 493'an också.


503 grenrörs flänsar.


493'ans grenrör och flänsar.


Som synes är 493'ans rör insjukna i kragen, och 503'ans är på ovansidan av dem. Det får 493'ans rör se grövre ut, men måtten är precis de samma, till min förvåning faktiskt.

Det är vad som har hänt så här pass, tog sin lilla tid men inte haft desto mer
varken tid eller orka att jobba, och så är man ju mindre försörjd också med kontanter för ett sådant här projekt, har specifikt bett pappa att hålla borta sina vantar ifrån projektet, känns skönt i efterhand när det är klart att det är något man gjort själv :)

Anledningen varför jag bytte motor är för att 503'an gick dåligt emot slutet, man kände sig som en idiot att framföra den på byn men när jag var på skotersafari med skolan så var det dödslängtan minst sagt, ca 10 motorstopp på 8 mil. Vi klurade länge på varför den gick dåligt, ingen soppa i filtret och vi rengjorde gång på gång och jag bytte slangar mitt under turen på skoterspåret ifall det fanns läckage, sen när vi var framme så bytte jag pumpen, hade en komplett i reserv i lådan. Bytte pump, körde lite race på isen och spann lös lite, fick den varm, och den gick som en klocka igen.
På hemvägen så började det jävlas igen, den dog gång på gång igen, tänkte vad i glödaste helvetet alltså är det med den?
Gick inte köra fortare än 40-45, då tog det tvärstopp helt enkelt, kom hem, sist i ledet, precis som när vi kom fram till stugan tidigare på dan.
Nej, vi fick hem skotern, kollade komp och så vidare och inge fel.
Stått hemma och ställde in tändningen, var lite äljest och något framskjuten, testade köra igen, och det var sista turen den 15 april 2012 och den har inte kunna köras sedan dess, har lyckats flytta den i somras 5 meter men inte desto mer, sen dess, dött.
Men nu vet vi varför, vart lite nyfiken på 503'an på kvällssidan så tog en ordentlig titt och slutade med att jag tog isär den.
Detta var vad man fick se.












Så vad sägs? Bra nypt av den eller vadå? Nästan gränssnitt till att ha skurit.
Vi gjorde ju så att säga bara en garagelagning efter att den hade blåst kolvringarna första vintern, tänkte bara köra hem veden färdigt och gå igenom motorn igen efteråt men den fungerade ju så bra så vi sket väl i det.
Orsaken kan antingen vara att jag själv har klantat mig med oljeblandningen, som ser ut att varit fet, och blandat för mycket.
Kanske har jag tagit en dunk bränsle och utan att veta att det redan vart färdigblandad och blandat igen och överdoserat, eller om det är för att jag kört med OK's billiga men braiga olja som tydligen har rykte om att inte vela brinna ordentligt med bensinen. Eller, så är det kombinationen av snålheten att jag inte kört med 98 oktan som jag ack så intalat mig själv att göra men inte alltid gjort och kört med nötkreatur piss till bensin (95) och ställt till det på detta viset.
Nå, skit detsamma, bli ÖD kolvar båda cylindrarna och hona ur och lägga på hyllan som reserv motor om någon av mina maskiner dör i framtiden, så finns det en färdig motor att donera.

Hoppas att detta var av intresse för att jag far nämligen imorn och hämtar en kylare till Grizzlyn, blir en Nissan Micra kylare, och en Biltema kylarfläkt.
Så blir troligtvis en provkörning som heter duga på torsdag-fredag, senast lördag, sedan blir det långkörning på torsdagen efter det med skolan :)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nu ser det ut så här, jag fick ihop kylare och kylfläkt och slangar och så vidare, bara att montera kvar att göra men ville se att allt fungerade ännu, så provade starta upp motorn, men den ville sig inte alls, nånting hade hänt. Så fick avbryta helt och plocka motorn från min Trapper för att få närvaro på skolans friluftsdag.
Men har haft problem med vad jag har för motor i maskin, nu ska vi reda ut detta lilla motor-typs problem, och har kopierat samma i teknik snack, nu ser det ut så här: Har haft lös toppen på motorn och fick problem med packningar och så vidare i motorn och har vart på jakt efter grejer. Haft kontakt med Duells ÅFen i happis och han vart lite fundersam och började gå igenom vad det är för motor jag fått tag i, han kom fram till att jag inte har en 493 motor, jag har en 521, 536 eller en 537 motor! Eftersom att motorn har samma cyl diameter som 503 motorn, 72mm, är den en 521, 536 eller 537, beroende på en sak: förgasare, och om en 521 på cyl diameter tror jag?. Jag vet inte hur de skiljer sig, men har har kommit fram till att den är en av de motorerna. Att den är en 493 är helt uteslutet eftersom att 494:an har 69,5mm cyl diameter och är efterträdaren för 493 motorn, det är glasklart nu.
Jag vet inte hur de är gjort hos Ski-Doo/Rotax, men han säger att den är en 536 eller 537 motor, nu är det beroende på förgasaren, 40mm förgasare genererar 95hk och 72hk med 34mm. Men vet inte i vilken ordning de går i. Har ingen som helst erfarenhet av dessa motorer.

Nu när vi har redat ut det så undrar jag om någon av er vet vilken motor det är?
Min motor ser ut på det här sättet.
Cylinder diameter: 72mm
Slaglängd: 64mm

Tackar på förhand och hoppas att kunna få svar! :)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nu har jag lagt i lite och hittat så nära som här på forumet en del information, och kom fram till att jag har den 72 hästar men sega 536 motorn.
Den som undrar kan ju dra in på http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=30 och se hur 521: orna är benämnda samt lite byggtips av 2stroke.

536 motorer har VM-38 och VM-34 förgasare, 537 motorerna har VM-40 förgasare.
De är alla på 521 cc men har olika namn efter förgasardimension men även portningarna skiljer sig emellan 536 och 537. 536 kan inte portas som en 537.
536:an finns som sagt även med VM-38 och är betydligt rappare men har sämre segdrag, 537:an har VM-40.

Åter till Projektet, som nu får heta Grizzly 536 L/C istället :)
Ska genomföras till sommaren, och blir en prövning nästa vinter eftersom att motorn började läcka olja kring slidmatningen och blåste ena topp packningen, men men så kan det gå.
Hade opp toppen för att montera ny tempgivare och för att inte sabba pumpen med spån och så vidare så var det den bästa vägen att gå. Det är ju så helt enkelt att O-ringarna skall ALLTID bytas ut när man haft lös toppen, tro inte att det håller med packlim bara för att det höll förra gången.