Projekt: 493 L/C Formula Plus

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Tjenare!

Har hållit på lite hemma och har fått ihop grejerna nu så i helgen blir det att riva och slita.

Har lite funderingar omkring Rotax 493 (500 cm3 L/C) från en Formula Plus.
Vad har de för förgasare, effekt i elsystemet (watt), effekt (hk/kW) och vad kan de ha för vridmoment?
vet inte säkert årsmodell, men omkring 90-92 i alla fall.
Har de behöv för en slutburk, eller är det bara krimskrams för öronens skull?

Har hört att de ligger omkring 90 hk i den, men andra säger att de är 86 hk i den.
Vet inte vem man ska lyssna på.

Tacksam för alla svar, det blir ett seriöst projekt och det blir garanterat mer utåt helgen i tråden med bilder! -You guys gotta love this! :evil:
Tack på förhand! :eyebrows:
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Sv: Re: Projekt: 493 L/C Formula Plus

Dom fanns med 536 or också men vilket år vet jag ej!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nae, det är en 493 och han har haft den i en Formula Plus, säger han, som han knäckt chassiet på eller hur det nu var och skrotat men plockade ur motorn. Vet ej om det är standard motorn, för de flesta jag sett har haft 583 motorn har jag som för mig eller som ni just säger 521 och 536 motorn. Min motor är en 90'as i alla fall.
Om det inte är Plusens motor, vilken är det då?
 
Last edited:

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Jag kollade i mina tidningar från den tiden och 1989 hade ski-doo mack 1 en 583 rave och formula plusen en 536:a 1990 hade plusen en 536:a och en mxlt hade 467 1991 så bytte plusen till nå som heter 582 och mack 1 till en 643 rave, formula mx hade en 467 Jag hitta dessa siffror i tidningen snö skoter från 89-91.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jag kollade i mina tidningar från den tiden och 1989 hade ski-doo mack 1 en 583 rave och formula plusen en 536:a 1990 hade plusen en 536:a och en mxlt hade 467 1991 så bytte plusen till nå som heter 582 och mack 1 till en 643 rave, formula mx hade en 467 Jag hitta dessa siffror i tidningen snö skoter från 89-91.
Jaha, det var ju en, konstigt, han sa då att han plockade ur motorn ur en Formula Plus.
Men vet att Lynx använder 493 i bland annat 59'an och så har dom plockat ur mer effekt till sina kortbandare, vad dom nu hette...
Men å andra sidan är ju inte 493'an en dålig motor, inge dåligt drag i den heller, och med tanke på mitt användnings område så kommer den ge kraft till råge, men inget mer om det förän jag fått igång projektet imorgon kväll. Så tänkte om vi ska hålla oss till topic kanske? :)

-Vad ger den för effekt?
-Möjligt vis, vridmoment?
-Vad har den för förgasare (vet att den har dubbla, men tänkt eventuellt ställa ner den med en enkel gasare av lämplig storlek)?
-Behov av slutburk för att skona avgasportar, kolvringar etc eller bara öron salva?
-Uttags effekt på ljusspolen, behöver jag byta regulator?
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Du kan ju kolla på www.stenmarksmaskin.se där finns det sprängskisser till lynx och ski doo kanske kan du hitta info som du söker där. Men helt klart är de en potent rova som är stadig också.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Har kommit fram till att det är likadan motor som senare sitter i Lynx Enduro 500 samt 5900 under namnet 494 och har 90 hk, och motorn var väl lite tamare i 5900 och, minns ej heller effekt då...
Vet att '91 fick dom ny topp och en omformning av cylindrarna, likaså med 467 motorn som fick den 'tvådelade' toppen med en under och överdel vars överdel sitter med insektsskruvar uti kanterna.
Min har den äldre toppen med stora muttrar på toppen, likt 454/464/467 motorerna eftersom det är en 90'as motor.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Har inte gjort speciellt mycket i helgen angående projektet, hunden fick en stroke natten mot fredag så vart en tur till veterinären och säga hej då till gamlingen i fredags så har inte haft speciellt mycket lust till att jobba i motorn...

Men du, mabo, har kollat upp hemsidan men kommer inte fram till något annat än att man ska beställa hem med posten, kosta pengar, men hade vart betydligt användbart med sprängskisser på denna motor när man vet så lite om den. Men har ju skruvat i 464'an en del så är ju van vid konstruktionen om inte annat.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun






Fixat lite bilder på grejerna nu, tog sin lilla stund att få dem över till datorn men nu är det fixat :)
Rengjort förgasarna gjorde jag i alla fall i helg och tog lös original fästena på motorn samt lyfte ur skoterns originalmotor.
Så jag är ju på god väg mot en fungerande skoter i vinter.

Du kan ju kolla på www.stenmarksmaskin.se där finns det sprängskisser till lynx och ski doo kanske kan du hitta info som du söker där. Men helt klart är de en potent rova som är stadig också.
Måste ursäkta lite, missförstog hemsidan helt och hållet :)
Försökte på lite hur som helst komma åt länkarna men till sist klickade det ;)
 
Last edited:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Ska man kanske ta lite fart i detta projekt, motorn sitter redan i skotern men har inte hunnit provåka eftersom motorn inte har allt den behöver än, och en del svetsjobb blir det utåt helgen, också ska jag inköpa lite skruvar och muttrar.

Men har tänkt lämna lite mystik i projektet så jag lämnar en ledtråd tills imorgon (om ingen hinner gissa redan ikväll förstås så kommer resten av bilderna jag har) och undrar om någon känner igen detta motorfäste? :)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Sv: Re: Projekt: 493 L/C Formula Plus

Jag har vart jäkligt dålig på att uppdatera mina framgångar på projektet, redan provkört och så vidare men har bara ett fåtal bilder från när motorn är i skotern, tänkte köra med en Golf 1.6 kylare men det blir ingen värme i motorn med den så måste dra ner kylaren en del nu.
Golf kylaren är 495x320x30 mm fullmått och är lite väl tilltaget, så skulle behöva en kylare som är kring 400x400 +/- x30mm.

Tänkt på att införskaffa en Suzuki Swift kylare, eller från Mazda 121, Honda, Mitsubishi, eller Opel och Ford, med kring litern motorer (0.9, 1.0, 1.1, 1.2). Men behöver nya grejer så slipper man läckage och så vidare.
Skulle kunna behöva lite hjälp med att hitta en av dessa kylare till ett rimligt pris, inte över 1200 :- så att säga men allt emellan lågpris 500-1 100 är helt perfekt :)

Har en Dead-line till den 11 mars, bara kylaren och tillbaka med grenröret kvar att göra om så blir det att åka av!

Tack på förhand!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Sv: Re: Projekt: 493 L/C Formula Plus

Intressenter hänvisas till Projektplatsen Projekt: Aktiv Grizzly XP 493 L/C om man vill se framgångar respektive bakslag i mitt projekt :)
Tack så mycket för intresset grabbar och god fortsättning! :amuse:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jaha ja, nu ska vi reda ut detta lilla motor-typs problem, nu ser det ut så här: Har haft lös toppen på motorn och fick problem med packningar och så vidare i motorn och har vart på jakt efter grejer. Haft kontakt med Duells ÅFen i happis och han vart lite fundersam och började gå igenom vad det är för motor jag fått tag i, han kom fram till att jag inte har en 493 motor, jag har en 521, 536 eller en 537 motor! Eftersom att motorn har samma cyl diameter som 503 motorn, 72mm, är den en 521, 536 eller 537, beroende på en sak: förgasare, och om en 521 på cyl diameter tror jag?. Jag vet inte hur de skiljer sig, men har har kommit fram till att den är en av de motorerna. Att den är en 493 är helt uteslutet eftersom att 494:an har 69,5mm cyl diameter och är efterträdaren för 493 motorn, det är glasklart nu.
Jag vet inte hur de är gjort hos Ski-Doo/Rotax, men han säger att den är en 536 eller 537 motor, nu är det beroende på förgasaren, 40mm förgasare genererar 95hk och 72hk med 34mm. Men vet inte i vilken ordning de går i. Har ingen som helst erfarenhet av dessa motorer.

Nu när vi har redat ut det så undrar jag om någon av er vet vilken motor det är?
Min motor ser ut på det här sättet.
Cylinder diameter: 72mm
Slaglängd: 64mm

Tackar på förhand och hoppas att kunna få svar! :)