problem!!!

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
hej har två problem på min lynx rave 800 sp -03
ena är att varken hastighetsmätaren eller varvmätarn funkar. mätarna lyser och så men dom visar inget. och dom är ju elektriska så nått sånt borde det ju vara.
det andra är att den har för hög tomgång när den är kall(bara då) och iblan är det så att den driver av sig själv, men eftersom mätarna inte funkar så ser jag ju inte hur mycket den varvar men gissningsvis runt 4tusen.
äre någon som har någon aning om vad det kan vara för fel?:hmmmm2: jag har självkart försökt hitta felen men utan resultat. kollat alla anslutningar och kablar som jag kunnde hitta.
 

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
jag tycker som att det inte ska vara de då den funkar bra när den blivit varm. men det kan ju vara de.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Så t.ex om du har skotern upphissad bak också startar du den när den är kall, kan den börja driva av sig själv då utan att du rört gasen?
 

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
när jag har dragit igång den utan att röra gasen så ligger den gissningsvis på 2500-3000varv och driver ju inte då, men när jag kör ut den ur garaget så stiger varven och då brukar den vilja driva av sig själv, men om man snärtar med gasen så sjunker den ibland till rimligare nivåer. kanske 1,5-2,5tusenvarv. men detta problem är ju bara när den är kall. när den har blivit varm så är den bra, ibland så har den till och med för låg tomgang då, kanske runt 1000varv
 

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
någon som har nått förslag vad det kan vara för fel på elen då?
varven har jag suttit och funderat på ett bra tag nu och tror att det kan vara så att den flödar eller ligger och tjuv chokar och därför har så höga varv när den är kall och förlåga när den är varm.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Slitna trottlar kan va problemet , dom har en teflonbeläggning som tydligen slits ut och då går dom inte ner ibland som dom ska. Jag hade det på min 600 -05 , man tvärgasade så gick det ner 1000varv
 

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
okej låter som det skulle kunna vara de. men var det bara när den var kall som den hade hög tomgång för dig? eller hade du så hela tiden?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
varven har jag suttit och funderat på ett bra tag nu och tror att det kan vara så att den flödar eller ligger och tjuv chokar och därför har så höga varv när den är kall och förlåga när den är varm.
Om den flödar eller tjuvchokar, så får den LÄGRE tomgång pga nedsurning.

Finns egentligen bara 3 alternativ;

1/ Tjuvluft via sprucket insugsgummi eller läckande packbox på vevaxel. Dessa problem är MYCKET VANLIGA på dessa maskiner, och leder till kolvras.
2/ Smuts i lågfartsmunstycken.
3/ För snålt bestyckad på lågfartsmunstycken.
 

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
aa men det är inte någon spricka eller skada i insugsgummit. packbockarna är nyligk bytta tillsammans med nya vevlager och kolvar. inte på grund av haveri utan det var som dags tyckte jag.
men om den tex har smuts i lågfartsmunstycket så tycker jag att den borde få låg tomgång istället för att den inte skulle få tillräckligt med soppa och inte hög som den har nu när den är kall.