Problem vid mattbyte på en lynx 5900 91a

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
Jag vill väldigt gärna ha tips om hur jag ska lösa ett problem jag råkat ut för.
Jag joobbar egentligen som bilmekaniker med en liten egen firma ,så skotrar hör liksom inte till "vardagen"
Nu är det så att jag har gått med på ett bytesjobb min granne som är målare, målar mina fönster och jag byter matta på hans skoter.
Problemet består i att han redan skaffat en matta camoplast med nån typ av ripsaw mönster och 32 mm kammar.
De problem jag nu råkat ut för är att delningen på nya är 2,52 och gammla 1,97 det kan jag lösa på framaxeln med att byta drivhjul till nya med 2,52 delning MEN hur gör jag bak ??
På den gammla mattan så är det kuggar på vändhjulen och de passar ju inte på nya mattan och jag kan ej hitta vändhjul med kugg som passar denna delning (2,52).
Jag tänkte sätta på vanliga hjul(släta) på bakaxeln utanför "fönstren" men det går ej pga av bakaxeln är för kort,så det går ej att få de långt ut nog.
En annan ide är att ta bort kuggarna på de befintliga kugghjulen och låta de "släta" hjulen rulla på "fönstren" men jag vet inte om detta går det blir kanske vibrationer...?????
En till tanke är att bredda bakaxeln för att få på släta hjul utanför fönstren , men det blir mycket jobb att få till med svarvning av ny axel m.m så jag vet inte .....?????
Hoppas ni efter denna historia förstår mitt problem OCH jag hoppas att någon kan komma med tips.:hmmmm2:
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Du måste ha en annan matta som är till 59'an. Jag vet när jag jobbade på skoterfirma så har jag fått byta matta på en sån och dom har en lite speciell matta. Du måste be han ringa till där han köpt mattan ifrån och säga att han beställt fel och att han skickar tillbaka mattan som han har nu och dom skickar en ny 59'a matta. Kommer inte funka att börja modifiera vändhjulen och byta drivhjul, det resulterar nästan alltid i problem som blir dyrare än att kan kanske får lägga lite mellanskillnad i en ny matta. Mattan du har är säkert till en Polaris Widetruck el nya 59'an.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Inga problem !

Du behöver inte ha "Kuggade" vändhjul där bak !

Inga problem med mattbyte till 50*396 med 2,52" pitch/delning på de äldre 5900'orna.

Se bara till att de nya drivhjulen med 2,52" pitch har ungefär samma diameter som de gamla "kuggade" drivhjulen !

Mät diametern utan att ta hänsyn till kuggarna, mät så att säga diametern tvärsöver mellan två "dalar".

Alltså det är inte kuggantalet som skall vara samma !!!
---> Det är diametern på drivhjulen som är det viktiga.

Titta här så förstår du nog :

http://lynx.forum24.se/lynx-about300.html




.
 
Last edited:

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
Okej
Men går det bra att ha bakre vändhjulen på "fönstren" ??
jag trodde det skulle bli vibrationer men ....?
Om man byter till 396 mattan måste man då också förlänga "svingen "bak för att kunna spänna den lite längre(4 cm ) mattan ??
Såg på länken nedan till Lynx forumet att de hade satt 4 st drivhjul ,behövs det jag tänkte ha 2 och ha kvar de släta som stöd på mitten är jag fel ute.....??
Blir jätteglad för alla tänkbara tips så jag får till detta.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Okej
1. Men går det bra att ha bakre vändhjulen på "fönstren" ??
jag trodde det skulle bli vibrationer men ....?
2. Om man byter till 396 mattan måste man då också förlänga "svingen "bak för att kunna spänna den lite längre (4 cm ) mattan ??
3. Såg på länken nedan till Lynx forumet att de hade satt 4 st drivhjul, behövs det jag tänkte ha 2 och ha kvar de släta som stöd på mitten är jag fel ute..... ??
Blir jätteglad för alla tänkbara tips så jag får till detta.
Den nya mattan är anpassad för sk. "Internaldrift" vilket bla innebär att på insidan av mattan har du ingjutna kraftiga gummi klackar som är avsedda för drivningen av mattan sammtidigt som de även fungerar som "mattstyrning" för mattan då hjulen på bakaxeln skall löpa mittemellan dessa gummiklackar.

1. Nej

2. Det kan kanske räcka utan att förlänga, men du måste nog provmontera.

4. Jaa, Jag skulle definitivt rekomendera 4 st drivhjul.
Eller 2 st. sk. NoSlip drivhjul med tillhörande stöd hjul i mitten.


.