Problem summit 550f -08

Storsjo

Aktiv medlem
31 okt 2011
90
0
6
Storsjö Kapell
Hej! Har en ski-doo summit 550f från 2008 som ja tycker går riktigt bra. Även folk på en skoterfirma som kollat på den förut för att den gått dåligt på en cylinder har sagt att den gått ovanligt bra för att vara en 550. Då va de choken som låg på på ena cylindern.

Nu till mitt problem: va iväg förra helgen å körde för det mest led med jämn gas ca 11 mil vart det då med lite lugn åkning i skogen. När vi tanka då gick det i 25liter vilket betyder att den dragit 2.27 liter/milen. När jag for hem på kvällen blev det endast ledåkning med jämn gas 7 mil och sen ca 1 mil lekkörning några dagar efter. Tankade sen skotern och fick i ca 24 liter. Det betyder att den då drog 3 liter/milen. Tyckte då att den drog ovanligt mycket. Va iväg nu till helgen och körde 8-9 mil den dagen rätt så lugnt å inge tokgas men kände att jag fick ligga på lite för att komma upp i 80/90 km/h. varav ca 3mil led med rätt så jämn gas. Märkte på dagen att skotern gick lite hackigt på låga varv så när jag kom hem kolla jag remmen å den va helt slut, massa kammar på remmen som va borta. (Remmen hade gått minst 220 mil å jag har kört 220 mil med den utan å bytt rem) Bytte remmen på kvällen då och körde in den 3 mil tills bensinen tog slut.
Den hade då dragit 3.63 liter/milen.
( tanken är på 40 liter tror ja )

Är det normalt att en 550 som gått 580mil kan dra så här mycket bensin eller är det något som är knasigt?

Skulle vara väldigt tacksam för svar då ja vill köra i påsk utan å behöva tanka efter 11 mil... :)

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Det stämmer 550 är som inte liten alkis dricker allt den kan och lite till. Dom är ju ökanda för och ta mycket för och vara så liten. Det som gör dom billiga är inköpet och försäkringen.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Remmen har inget med soppa förbrukningen att göra och om den nu har nån påverkan handlar det kanske om 0.01liter/milen. Men går din 550 bra och inte surar ner sig eller blöddrar så får den ju rätt mängd soppa.

Storsjo

Aktiv medlem
31 okt 2011
90
0
6
Storsjö Kapell
Aha. Jo men remmen måste väll ha lite i verkan på förbrukningen. Tex om ja ska kör 70 med en fin rem så måsta jag ju varva med för att komma upp i de med en gammal rem. Jajo vist drar dom mycke men va faan 3.6 liter milen vid rätt så blandad kör ing är väll lite väl eller tycker du inte den?!

Storsjo

Aktiv medlem
31 okt 2011
90
0
6
Storsjö Kapell
Okej. Hur mycket tror ni man vågar bestycka ner en sån här skoter utan att behöva oroa sig för att den ska skära? För dom är väll rätt så fett bestyckade orginal?

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
Min gamla Lynx rave 550 tog 4 liter/milen under blandad körning, alltså så kom jag 10 mil på 1 tank.

Storsjo

Aktiv medlem
31 okt 2011
90
0
6
Storsjö Kapell
Okej men jag tror det är någe fel på min nu då jag tagit mig ca 16-17 mil förut. Vad är det man ska kolla om det nu är något fel på förbrukningen?

Storsjo

Aktiv medlem
31 okt 2011
90
0
6
Storsjö Kapell
Förut har jag klarat mig en dag i ljungdalen med en tank å då har ja både klarat av å kört dit, kört en hel dag och hem på en tank. Ca 1.6mil mellan storsjö där jag bor och ljungdalen och nu tar jag mig bara 11 mil på en tank när jag inte alls legat på lila mycket som jag kunnat gjort innan.

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Om den har dragit mindre förut så ska du ju inte behöva bestycka osv!! Hellre att du behöver rengöra förgasarna tror jag, men jag är ingen 550 "fan"! hehe

Extra info: vi var i fjälls v7 och en kompis körde en skidoo 500f. När vi skulle tanka så hade han kört upp 15Liter och jag med min freeride 800 etec 12liter. Så dom drar mycke

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Kolla så choken funkar som den ska. Som ovan säger ska du ju inte behöva bestycka om. Plocka lös förgasarna och kolla så nålventilen stänger. Flottören funkar som den ska och rengöra allt. Vet inte om tjuvluft kan ha med de att göra?

Storsjo

Aktiv medlem
31 okt 2011
90
0
6
Storsjö Kapell
Ja jag fattar oxå att jag inte behöver bestycka om för att lösa problemet men tänkte senare när det här problemet är löst för att få ner bränsle förbrukningen extra. Ska plocka ner och kolla förgasarna och reedsen till helgen :)

cycure

Medlem
20 jan 2010
12
0
1
Min summit 550 -06 har jag kört på 2,7-4,0 l/mil de 2,5 åren jag haft den. Kör runt 100-150 mil/år. Skulle jag bestycka ner den lite så den drar 0,5 l/m mindre skulle jag spara runt 750-1000kr/år. Känns inte värt det om jag ska behöva vara orolig för att den skär istället.
Däremot har jag varit med om att förgasaren beckar igen vid choken vilket medförde att den gick orent och kanske tog lite mer soppa.
Som vanligt med dessa små motorer så är det ju fullgas som gäller å då kan man inte förvänta sig så mycket bättre förbrukning.