Problem som alltid

Jag har problem med att ta loss mattan på min Lynx Cobra Racing -94, får inte loss drivaxel, vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, har redan pillat på så mycket så man börja bli lite paranoid :p

sen saknar jag även en handbok,manuall kalla det vad du vill men jag saknar en iallafall, om någon vet vart man kan få tag på en eller till och med säljer en själv vore det perfekt.
Föresten vet någon vart i ***** man kan få tag på sprängskisser, har små spånat på nätet men hittar inget.

Tack på förhand
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Du måste börja med att ta bort lagret på vänstra sidan, under sekundärvariatorn.
Sedan öppnar du kedjehuset och skruvar lös det undre drevet.
Nästa steg är lite olika mellan olika skotrar, på min wildcat kunde man skruva lös lagret i kedjehuset och på det sättet haka ur axeln på den vänstra sidan.
Men på SRV:n jag hade tidigare satt samma lager fast så man var tvungen att lossa ett av drivhjulen för att kunna styra axeln så långt åt vänster att axeln gick fri från kedjehuset.
Man kan sammanfatta det hela med att du ska styra drivaxeln så långt åt ena hållet att du får lös den på andra sidan, hur man gör det på din skoter ser du nog om du spanar lite...

Handbok borde närmaste lynx-handlare kunna fixa fram, den lär ju inte vara gratis dock...
 
mm jag vet att man ska loss med lagret under sekundärn(gjort) har även skruvat loss drevet i kedjehuset, har provar trycka så långt åt vänster som det bara går, hjulen tar imot inne i tunneln, det enda som är kvar är att antingen prova ta loss hela kedjehuset lr kanske hitta en låsning om det finns, enda problemet är juh att man inte kan sticka ner skallen å kolla, trångt så inni bombens...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Tips: Ta en liten spegel! Då slipper du köra ner skallen nånstans å fastna ;)

Jag antar att du redan har boggien borta?
Annars så ta bort den! Då bör du ska kunna "trycka" upp mattan såpass att mattans kuggar släpper från drivhjulen och därmed får du ut drivaxeln "till vänster", men så har du kanske gjort redan?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Hmm, lagret i kedjehuset går inte att få lös då eller?
Går inte det så måste du kanske lossa på det vänstra drivhjulet, på min SRV satt det med en insexskruv mot drivaxeln.
Om det är enklare att göra det eller att skruva lös kedjehuset är väl en smaksak...

Som keihin skriver så hoppas jag att du tagit bort boggin, annars måste det ju vara nästintill omöjligt att komma åt drivaxeln!
 
inte nu längre..

Det var hela kedjehuset som skulle bort, letade med en liten spegel som keihin skrev, det satt ordentligt fast. det var en spärrbricka + 4st insexskruvar, sen var de inge problem att ta bort drivaxeln, så nu sitter det ny matta på å problemen e lösta, fast som vanligt hittar man säkert nya fel sen.

Tack för hjälpen grabbar!