Problem skidoo Everest 500 -79

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Håller på att skruva i en rotax 503,
Den gick klockrent, ställde bort den under natten och skulle starta den dagen efter så gick den bara på en cylinder. Stängde av den och provade igen så gick den på båda och gick bra hela tiden vi körde ca 2 timmar, stängde av den flera gånger då och inga problem att starta.

Körde hem den och ställde bort den för dagen.
Sen kom skärtorsdagen (ironiskt nog) så gick den bara på en cylinder igen.
Men nu får jag den aldrig att gå på 2 st. Den spottar och fräser och vägrar gå framåt. Stänger av den och öppnar huven , rekar lite i kablarna och kollar runt.

Sen vill den inte starta mer..
Skruvade löst tändstiften och som var rätt så blöta så tänkte att den bara var sur, så köpte 2 nya stift och drog ur motorn.
Men den vägrar ändå, så har tagit lös förgasaren och rengjort den med tryckluft, skruvade ihop allt igen och ingen skillnad.

Nu vill den inte ens starta alls, den ordagrant smäller till var 10 ryck och händer inget mer.
Har fin gnista och den får soppa.

Några idéer vart jag ska fortsätta mitt skruvande?
 

lynx_tokig

Aktiv medlem
7 nov 2011
88
0
6
vindeln
En liten fråga är det brytare tändning eller cdi? Om de är brytare så kan de va att brytar spetsarna är nernött nå så helvetes hadde de problemet på min 503 den startade dock om man söp i den men de hördes att den gick ansträngt den lilla stund den gick. Så ta å kika över brytare om de är de på din.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
har inte sett någon cdibox så antar att det är brytartändning. Har aldrig skruvat i en skoter med brytare, vad förväntar jag mig? Hur kontrollerar jag det? Antar att den sitter innanför svänghjulet då ?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Brytarna sitter innanför svänghjulet, det ser ut ungefär som på en gammal gräsklippare eller utombordare. Förmodligen finns det öppningar så man kommer åt dem utan att ta av svänghjulet.

Troligen finns det en dubbelspole som fungerar som "generatorspole" för tändsystemet, två brytare, två kondensatorer och så två tändspolar som sitter utanför svänghjulet.

Om vevaxelpackboxen i svänghjulsänden börjar vara dålig är det vanligt att brytarna blir så oljiga att det ställer till problem. Om den ena brytaren är mycket mer bränd och ful än den andra så kan man misstänka fel på den kondensator som hör ihop med den.

Var noga med att ställa in brytaravståndet rätt, och framför allt så lika som möjligt på båda brytarna. Kolla tändinställningen efter varje gång du har gjort något med brytarna!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Bör stå i verkstadshandbok för skotern/motorn, kanske t o m i instruktionsboken.
Ett riktvärde att sikta på om man inte hittar några andra uppgifter är 0,4 mm.
Ibland kan det stå instansat eller ingjutet någonstans på t ex svänghjulet eller fläktkåpan.

Se till att brytarna är perfekt rena, torra och fria från fett. Tvätta av dem med t ex thinner eller bensin (inte oljeblandad) sedan du har ställt in dem, bladmått brukar ju vara ganska väl inoljade.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Kollade kompen i den och det var 8.5/9.0 så det är inget att klaga över.
Började då skruva isär för att kolla tändningen och fattar nada av det jag ser genom svänghjulet. Vart ska jag mäta osv?

Sen provade jag idag att ge den en sup och den startade inte på det heller, drog
5-6 gånger sen small det och det kom rök ur packboxen på variatorsidan...

Har tagit lös soppa slangen till förgasaren bara för att se om den har dålig nålventil (sura ner sig) .
Men tände som sagt ändå inte till. Är dock blött i avgasröret/grenröret?

Har bra gnista, fin komp, den får soppa...
Idéerna börjar ta slut :/..
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det låter ju som om det kanske inte är något större tändningsproblem ändå.
Men, i alla fall, beträffande brytaravståndet: Vrid runt motorn så att det ena paret brytarkontakter står maximalt öppna, och i det läget kan du mäta avståndet mellan dem. Vrid ett halvt varv till, då ska det andra paret stå öppet och du kan mäta där.

Det är inte så att den blir sur pga trasigt membran i bränslepumpen så det rinner in bränsle i vevhuset den vägen?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Okej då ska jag kolla det imorgon!

Ja tanken har ju slagit mig att det skulle kunna vara så, kanske ska koppla bort pumpen och dra ur motorn och sen pröva igen.
Då det är soppa i grenröret och pipa så känns det ju som att hela motorn är dyngsur.
Frågan är bara varför, finns väl 2 alternativ.
Dålig soppapump(membran) eller tändnings fel så soppan bara rinner rakt igenom.

Hur var det man kollade pumpen? Vart skulle man suga/blåsa?
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Membranet kollar du genom att ta loss vacuumslangen och suga eller blåsa, det ska bli stumt, då är membranet helt, men du vet ej skicket..

Ett renoveringskitt till pumpen brukar kosta typ 40 spänn, köp det!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Du måste även byta vevaxeltätning bakom variatorn för de ska inte kunna ryka därifrån som du beskrev. Jag gissar på läckande vevaxeltätning och läckande membran i bränslepump alt läckande nålventil i förgasare.