Problem Ski-Doo summit -09

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Tänkte höra vad ni har haft för problem med era summits ?

Själv har jag då hunnit med och köra 11 mil, haft den på rep en gång pga gashäng. Och det är inte fixat ännu så den måste in igen.
Och nu växlar inte variatorerna som dom ska och ibland kör skotern iväg på tomgång.
Idag började även slutburken att brinna.:mad:
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
What? :mad: tråkigt att höra med nya grejjer.. Måndags ex kanske du har lyckats att få?

Har dom är inte hunnit fixa problemet med variatorerna? annars är det ju riktigt kasst av ski-doo. Är ju inte första summiten eller års mod som har de problemet iaf. Hoppad du får till det iaf !:)
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Nu är skotern på rep. dom hade varit och testkört den idag och då hade gasen hakat sej på 7500 för dom. Får väl se om du får till de, dom trodde att de var variator problem ?!

Hade även kommit en servcie medd. att ramperna i variatorn skulle bytas.
 
Last edited:

mafor

Välkänd medlem
10 jul 2008
144
0
6
piteå
Hej! har kört typ 25 mil nu med min, och jag har varit med om att man måste gasa till för att den ska sluta driva! ibland när man släpper gasen så ligger den kvar på typ 4800rpm!!!! vet inte vad det är men det händer så sällan så.....

Annars är jag då jävligt nöjd,, går som faaaaaan!!!!!!:laugh:
Ska bli kul att prova när det kommer mkt grispuder:rock: Trist bara att man kommer att få vänta på de flesta tills de tagit sig lös!!!!
 

filipyngstrom

Medlem
7 nov 2008
28
0
1
Gällivare
vad menar du med service meddelande uti variatorerna. ska alla göra en uppgradering?? kan det vara så att ljudet kommer ifrån variatorerna och inte från remslitaget? har någon föresten efterspänt mattan, verkar flexa mer än 30-35mm som det ska vara enligt instruktionerna./filip
 

baus

Aktiv medlem
18 nov 2007
52
0
1
Kra
Hallå! Har inte haft några problem än, men jag är uppmärksam som fan, är livrädd för det där med remslitaget, men det kom ju en ny rem i år plus nerväxling 10 procent så det kanske hjälper, billig rem förresten, vad var det? typ 1500 eller nåt... Herregud. Men som sagt inga problem än, skrämmande fel förresten, hänggas vid 7500rpm, då blir man ju lite småstressad om den inte släpper tillbaka...
 

filipyngstrom

Medlem
7 nov 2008
28
0
1
Gällivare
okej, blir ju fint att dom fixar till det i alla fall. den där 800 remmen kostar 1871kr. jag har då inte känt av något med variatorerna, men det är ju jäkla dåligt av ski-doo som inte fixar till sånt.
 

Janbanan88

Ny medlem
7 feb 2009
2
0
1
Västerbotten
Tänkte höra vad ni har haft för problem med era summits ?

Själv har jag då hunnit med och köra 11 mil, haft den på rep en gång pga gashäng. Och det är inte fixat ännu så den måste in igen.
Och nu växlar inte variatorerna som dom ska och ibland kör skotern iväg på tomgång.
Idag började även slutburken att brinna.:mad:
har kört ca 30 mil med min innan den gick sönder, låg på cirka 100kmh sen så la den bara av. väntade ca 5 min sen så startade jag den och då så hade tydligen en kolv eller dylikt gått sönder. återförsäljaren sa att nånting i skotern var inställt på 2000m över havet så den fick för lite olja. har också känt av att den får gashäng men det brukar försvinna efter ca 5 min körning när den blivit varm skotern
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
har kört ca 30 mil med min innan den gick sönder, låg på cirka 100kmh sen så la den bara av. väntade ca 5 min sen så startade jag den och då så hade tydligen en kolv eller dylikt gått sönder. återförsäljaren sa att nånting i skotern var inställt på 2000m över havet så den fick för lite olja. har också känt av att den får gashäng men det brukar försvinna efter ca 5 min körning när den blivit varm skotern

Ajdå, ja den var nog fel bestyckad då..

Jaa, men det är nog föratt dom fryser. Kör du med förgasarvärmaren på ? Om inte slå på den på en gång, dom är känsliga som fan när man kör i mycket puder och vill frysa direkt om du inte har den på..

Har din tagit nån rem ? 100 mil kom jag på min rem..
 

Xenon Prinsen

Ny medlem
3 apr 2009
2
0
1
Vuollerim
Jag har haft samma problem med min -09as Summit 800 Xp.....

Jag shimsade om förgasarna och då slutade gashänget,

Jag har även monterat en ca 3 m.m tjock bricka bakom variatorn, alltså Ski-doos standard mått vid linjeringen + ca 3 m.m pga av detta kör man hur långt som helst på en rem, , ski-doos mått på variatorerna är mätta när motorn står still vilket alla vet att en motor som är igång och körs med rör på sig, därav en xetra brick med konad insida på ena sidan, mellan variator och lagret =)

Sen har jag monterat ett Dynamo Joe variator kit vilket resulterat i mycket bekväm körning & variator växling... Rekomenderas verkligen!!!:rock: