Problem Rotax 550f -09

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Om jag kör fort ute på isen (över 70km/h) eller belastar motorn i djupsnö alternativt kör upp för en fjällbrant, så känner jag att motorn tappar effekt efter en stund. Det känns ungefär som soppatorsk. Då ligger jag på halvgas o uppåt.
Det kommer het luft från fläktutblåset.
Det går dock bra att pudersurfa på en myr några vändor utan problem. :eek:h:

Effekten kommer tebax ganska snart om jag sänker tempot/gaspåslaget.
Chokning hjälper marginellt, men det kyler motorn.
Problemen uppstår när det är varmare än -10c ute.

Under halvgas inga effektproblem oavsett om jag drar pulka eller inte.
Jag får lätt skidlyft från stillastående.

Efter hårdkörning vid kustnivå så är stiftet på variatorsidan grått o den andra mjölkchokladbrunt.
Har bytt huvudmunstyckena från 260 till 270, men problemet består.
Jag använder brp XP mineralolja o oljepumpen verkar fungera som den ska.
Vid normal körning har jag chokladbruna stift på bägge cylindrarna.

Slutligen så är problemet inkonsekvent, då det inte uppstår varje gång.
Har vid ett par tre tillfällen varit upp i 100km/h utan problem.
Problemet har uppstått oftare under våren, kanske p.ga värmen.

Jag råkade ut för att det blev hål på ena oljeslangen från oljepumpen, av värmen från avgasljudämparen, men tydligen så har motorn klarat sig??
Kapade av den skadade biten o trädde på värmeskydd utanpå.
Varmkompet är lika i båda cylindrarna 8,8kg.
Maskinen har nu rullat 200mil. Lynx adventure 550f 2009.

Jag blir inte klok på vad det kan vara. Fel på motorn, förgasarna eller bränslepumpen?? :argh:
 
Last edited:

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Det är inte så att den börjar på att värmenypa när du åker då? För när du pudersurfar så får den ju mer kylning än när du pressar uppför branter eller över sjöar.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jodå, det kan nog ha varit nära ett tiotal ggr vid det här laget.
Men kompressionen är fortsatt 8,8 kg bägge cylindrarna.

Körde en sväng ut på havet o lederna hem, o problemet består.
Det var nollgradigt ute idag, o problemen flyttas längre ner i fartregistret. Nu börjar det redan vid 50km/h.
Variatorsidans stift är grått o den andra brunt.

Jag har förresten ej rengjort kanalerna för nålventilen och luftskruven.
Var tusan kommer den eventuella tjuvluften in, eller är det blockerat för bränsletillförseln?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Nej det har jag inte. Kommer inte åt den som är bakom startapparaten. Har inget verktyg för att demontera variatorn heller.
Det jag vill veta, är olika alternativa felkällor, som kan ge upphov till problemen.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Ska kolla att förgasarna e rätt inställda, sedan ger jag upp för den här gången.
Tack för svaren.....