Problem Polaris 800 2011 swb assault. Strömmatning?

14 dec 2019
19
4
3
29
Ånge
Hallå, nu när man blir gassugen så jävlas det såklart.

Mitt senarium från början då:

Körde in skotern i varmgaraget för service innan säsongen. Dock inga nya tändstift då jag knappt körde året innan.
Efter servicen så tvättade jag av den. Lät den torka, för att dagen efter köra ut den till kallgaraget utan konstigheter.

För en vecka sedan när jag skulle dra igång den så vägrar den starta. Jag lade märket till att lampan i strålkastaren inte tänds när jag drar.

Jag tänkte omnödstoppslinan hade frusit i kontakten. Så jag släpade in den i värmen och tinade upp den. Provade starta, utan framgång.
Kopplade ur huven och provade dra igång den. Ingen framgång.
Kopplade ur nödstoppen samtidigt som huven var ur. Skotern startar.
Jag kopplar in huven och provar. Skotern startar inte...

Jag tar isär alla kontakter en efter en och sätter tillbaka för att röra kontakterna. Slipar upp jordpunkterna och sätter i nya tändstift.
Jag sätter även i nödstoppen igen!

Skotern startar. Men glappar i nödstoppen. Klockrent! Jag kopplar ur nödstoppen och provkör skotern. Går helt klockrent! Rullen så fort man trycker på gasen.

MEN!! Efter att ha kört 10min och skulle dra upp den på rullen så börjar skotern missa på högre varv och typ smådö.

Jag kör tillbaka och står på tomgång. Men ingen motorlampa, så kan inte se felkod. Medans jag står på tomgång börjar mätaren slockna till och från. Börjar gå ont på lågvarv för att sedan dö när jag gasar till.

Jag drar några gånger utan att den hoppar igång.
Byter tändstift igen. Åh den hoppar igång och går bra på tomgång i 20 sekunder innan mätarhuset börjar slockna igen för att sedan skotern dör.

Jag har provat bytt voltregulatorn och kondensatorn utan någon skillnad.

Vad kan det vara??
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ärga i någon kontakt. Dra loss alla kontakter du ser och leta ärga speciellt de stora kontakterna till från ecu! Fila på stiften om de ser misstänkta ut.
Men går den bra utan inkopplad display?
 
14 dec 2019
19
4
3
29
Ånge
Provade att öppna och kika på statorn då jag haft de problemet förr. Men den ser rätt och riktig ut. Mätte upp den också, så där är inget problem.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ryck ur alla kontakter och blås ur dem med tryckluft, låt de va isärdragen så länge som möjligt, ställ dit en kupevärmare riktad mot de största kontakterna också. Låt stå minst över natten på de viset.
 
Reactions: JohanJosefsson
14 dec 2019
19
4
3
29
Ånge
Jag har inte tålamod i mig nog att vänta tills imorgon 😄
Men gjorde som du sa. Tog isär alla kontakter, blåste dom, sedan sprakade jag i kontaktspray och juckade kontakterna. Kopplade ur nödstoppen (som är sönderärjad) och huven.
Provade att dra igång den. Åh den hoppade igång!

Jag ska plocka ihop skotern nu och ut och prova den åh se om den går som den ska 👍
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag har inte tålamod i mig nog att vänta tills imorgon 😄
Men gjorde som du sa. Tog isär alla kontakter, blåste dom, sedan sprakade jag i kontaktspray och juckade kontakterna. Kopplade ur nödstoppen (som är sönderärjad) och huven.
Provade att dra igång den. Åh den hoppade igång!

Jag ska plocka ihop skotern nu och ut och prova den åh se om den går som den ska 👍
Kanon. Du kan lägga på lite litiumfett i kontakterna för att förhindra fuktskader = ärga.
 
14 dec 2019
19
4
3
29
Ånge
Provkörningen är nu gjord.
Skotern startar, men låter och känns som en Yamaha 440 när man kör. Inte alls rapp.
Trycker jag på backen på orkar inte motorn starta igen, utan dör.
Man hör att det är en annan tomgång än vanligt. Lite högre skulle jag säga utan att varven är högre. Svårt att förklara..

När jag gasar till upp till tillslagsvarv så ryker den lite mer än vanligt.

Jag ska prova att koppla ur vissa saker efter varandra och se om det blir nån skillnad.
 
14 dec 2019
19
4
3
29
Ånge
Nu sett att tändstiftet närmast magnapullen är hyfsat blött när jag plockar ur dom. Det andra ser friskt ut.
Vad kan anledningen vara att ena sidan får met soppa?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De kan va allt från hängd spridare i öppet läge till komplöshet eller dåliga reedventiler.
Börja med de enklaste ta kompprov.
 
14 dec 2019
19
4
3
29
Ånge
Kompprov visar 7,6/7,8. Så inget konstigt där.
Jag provade byta avgastempsgivare, ingen skillnad.
Provade byta tändspole på den sidan han blir blöt. Ingen skillnad.
Provade starta en gång utan tempgivare för att se så den jag bytte till var hel.
Efter det har jag inte fått igång den igen...

Då tog jag lös avgasventilen på den cylindern och rengjorde. Lite oljig, men ingen katastrof.

Jag ställde in tps:en enligt Youtube. Min stod 40mv fel. Iom att jag gjorde detta så tappade jag strömmen till tps:en medans jag höll på.
Vilket visade sig vara att ena kontakten till ecu glappade.
Nu har jag strippat fast alla stora kontakter så dom inte ska glappa.

Prövade att dra igång den igen efter allt detta. Utan att den vill gå igång...
Jag har gnista från bägge tändspolarna till nya stift.
Men när jag drar så tänds inte lyset på skotern som det brukar göra vid startförsök.
 
14 dec 2019
19
4
3
29
Ånge
Provade en annan ecu nu. Med samma partnr såklart. Ingen skillnad.

Provade en annan voltregulator igen. Ingen skillnad.
En annan kondensator. Ingen skillnad...
Bytte boxen med tre kablar framme vid tändsspolarna. Ingen skillnad..
Den startar alltså inte nu
 
14 dec 2019
19
4
3
29
Ånge
Update. Nu startar den igen. Men går fortfarande lika dåligt.

Hur jag fick igång den? Jo, jag satte tillbaka de gamla tändstiften... Samma sort på de gamla och nya bpr9es
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok jag måste bara dubbelkolla att du ställt in tps rätt.
0,7 volt med max slakad tomgångskruv så inte gasvredet inte tar i skruven och gaswire losstagen?
Och du har justerat tomgångsskruven så volten på tps står på 0,94 volt för att få rätt tomgvarv.
Om de är ok så låter de som bränslepumpen jävlas. Tjuvkoppla in 12v till den så den går hela tiden och lyssna efter missljud.Prova även om motorn funkar med extern ström till pumpen 12v bilbatteri med andra ord.
De är synd de är lite drygt att koppla in bränsletrycksmätare för de vore bra att veta.
Men jag misstänker strömbrist till minst bränslepump.
 
14 dec 2019
19
4
3
29
Ånge
Tps:en är inställd precis efter det du skrev.

Jag har matat ström till bränslepumpen som låter som den ska. Jag har även stoppat in multimetern i kontakten till bränslepumpen.
När jag drar i snöret så ser jag att den går upp mot 12v.
Kan jag koppla in batteriet likadant som jag gjorde när jag mätte tps:en?

En bekant sa att han trodde att det kunde bero på bränslet. Att det är 95oktan från ifjol. Så att det har blivit skit i tanken och satt igen i spridarna.
Känns lite långsökt med tanke på att den gick suveränt precis innan på den soppan.

Men ska prova att byta ut den.

Försöker få tag i en annan stator att prova. För med min biltema multimeter är det så gott som omöjligt att mäta 0.22ohm
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Provade du starta motorn med extern ström till bränslepump och hur gick den då?
Soppan är de inge fel på den ger samma effekt även efter 3 å, de är nyligen frambromsat och bevisat på MC express.
En påminnelse är att köra i etanolläget om du kör 95 okt. I fjol kunde man köra 95 okt i utan att ställa in etanolläge men nu är de 10% etanol i 95 och de ger för snål bränslemapp. De har ingen inverkan på ditt fel.
De kan helt klart va statorn också men de brukar hålla bra på cfi motorn.
Jag mins inte om du mätt picuppspolen? Om du dragit av startsnöret någ gång kan även skräp från startsnöre sopat till picuppen så den ligger för långt från svänghjulet. Rätt avstånd mellan picupp och bölderna på svänghjulet är 0,3-1mm, de funkar med lite större spel också men om de är större än 1mm så flytta in den till 0,5mm. Kolla även att kan kablarna sitter fast ordentligt i picuppen , de kan va glapp.
 
14 dec 2019
19
4
3
29
Ånge
Nu är problemet äntligen löst. Jag är en sån här person som blir arg av att läsa en hel tråd utan att man skriver ut lösningen i slutet.
Även fast jag igentligen i detta fallet (pga pinsamhet) inte vill det.

Det första problemet med att den inte startade i kallgaraget efter tvätten var en dålig nödstoppslina.

Mitt andra problem med att den startade nu och då var troligtvis glapp/ärj i kontakter.

Med det sista problemet med att den gick skit och gick knappt igång var det som var pinsamt... Hade jag kollat i tanken så hade jag hittat problemet.
När jag skulle pumpa ur fjolårets soppa så fick jag ur ca 1liter.
Så ja... 20liter 98 oktan senare så är den samma skoter som för 2 dagar sedan 🙈😅

Jag tackar för all support genom detta. För hur som det än är så löste du BOOST III problem nummer två för mig. Så jag kunde lokalisera problem nummer 3...

Så mitt tips till den som orkat läsa igenom hela tråden. Samma tips som jag alltid ger andra...
Kolla de lättaste sakerna först! 😄👍