Problem på x-rs 600 -07

Rikke_h

Medlem
26 aug 2007
26
0
1
Skellefteå
Just inhandlat en x-rs 600 -07. Första turen idag, inser efter någon minut bara att något inte står rätt till. Känns som att variatorn inte växlar som den ska.

tex. Ligger på kanske 30 km/h och skoter varvar som att jag har 3/4 gas och trycker jag då in gasen ännu lite till så växlar den upp och sänker varven. Detta är ingen steglös växling heller, de känns verkligen när den växlar och att de hörs.

Vars kan felet ligga? Tacksam för hjälp:)
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Verkar vara standard i dessa maskiner, Dom är helt fel bestyckade från fabriken vet då av 3st som varit in för att åtgärda detta.
kommer dock inte ihåg exakt vad det var som var fel på dem.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tror dom har problem med linjeringen också, ska tydligen äta remmar. Hört att det skall åtgärdas efter säsongen.... tur remmarna är billiga :p
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
<P>Tydligen problem med alla , så vill du inte vänta lämna igen den till din handlare... dom har tre försök på sig att rätta felet inom rimlig tid.</P>
 

Nybbe

Medlem
22 sept 2007
32
0
1
Umeå
Jag köpte min ny och jag har kört 400 mil snart och det har gått 2 remmar för mig.. Och då har jag inte kört lugnt heller :)

Jag har då inte haft det problemet med variatorn i a f, men tråkigt att det ska vara så.. !
 

Rikke_h

Medlem
26 aug 2007
26
0
1
Skellefteå
Undrar om de kan vara så att förra ägaren har mixtrat med variatorn?! Misstänker att den varit tävlingskörd före, men de bör ju fortfarande inte vara så att den växlar ihjäl sig? Undra om man kan få de här på ski-doo garantin..
Tacksam för mer svar
 

_markus_

Medlem
18 feb 2008
6
0
1
östersund
hade problem med min att den var sne i variatorn, lämnade in och fick den riktad och en rem från en 440 för 2000 fick jag för besväret.. kolla vad skruvarna på primären ligger i för läge, dom kan göra att den varvar för lite och då går den väldigt ojämt..ställ på mellan 4-6.. finns 1-6 lägen och det är 3skruvar om du inte vet vad det är..hoppas ditt problem löser sig.
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
Just inhandlat en x-rs 600 -07. Första turen idag, inser efter någon minut bara att något inte står rätt till. Känns som att variatorn inte växlar som den ska.

tex. Ligger på kanske 30 km/h och skoter varvar som att jag har 3/4 gas och trycker jag då in gasen ännu lite till så växlar den upp och sänker varven. Detta är ingen steglös växling heller, de känns verkligen när den växlar och att de hörs.

Vars kan felet ligga? Tacksam för hjälp:)

byt fjäder i sekundären har en kompis som har en likadan o den va lika den me på o växla .
fjädrar kan man köpa på vilken skidoo äffar som helst , kommer inte riktigt ihåg hur mye fjädern ska klara av men har för mig 1000nm ca 100kg eller nå sånt. gjorde samma på min 800a o de vart en helt annan maskin snällare på remmarna osså orka den hålla varven när man burka i djupsnö....
 

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
lyfter denna tråd lite igen.
hur gick det med rs skotern hittade de något fel med variatorn?
Hag har lite samma problem med höga varv vid låg fart och att
det inte känns som att den växlar som den ska, dock på en xp 600 -08. Bytte rem rätt nyligen och den tjuter lite ibland, satte på en rem som egentligen ska sitta på en 800 och tydligen skulle denna remmen hålla bättre, är det nån mer som har problem med detta?
Hade in skotern idag men dem hittade inget fel och allt är som det ska säger dom.
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
kolla så att både primären och sekundären är inställd på 3 de finns 1-6 lägen att välja på funkar inte de är det bara att testa nått annat tar ca 5 minuter att ändra, jag har då båda mina på 3 och det funkar då änså länge =)
 
6

600xrs

kolla så att både primären och sekundären är inställd på 3 de finns 1-6 lägen att välja på funkar inte de är det bara att testa nått annat tar ca 5 minuter att ändra, jag har då båda mina på 3 och det funkar då änså länge =)
du kan ha primären på t.ex 4 och sekundären på 1. det spelar ingen som helst roll!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Nu kan du ju bara ändra växlingsvarvet på primären, ej på sekundären. Tror du är på remjusteringen och mixtrar, dvs brickan som hålls av 3 bultar och har siffror ovanför. Den ska justeras så att mattan precis orkar snurra runt när du lyfter upp skotern bak. Det ska inte vara några bekymmer med att stanna mattan med pekfingret.
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
justeringen på sekundären är ju bara för bredden mellan skivorna.. dvs remslitaget!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Pitabroed´s justeringstipps är en väldigt optimal inställning, dvs. den har hög verkningsgrad/effektivitet när de gäller att få ner kraft i marken.
Men de man då ska tänka på är att man tyvärr inte får ha skotern ståendes på tomgången allt för länge, detta är ganska uppenbart (fast ändå inte om man inte tänker på de) eftersom att remmen då är så pass spänd att den ligger åt i primären lite, och allt för lång tid på tomgången nöter sakta men säkert en midja på remmen.

Somsagt bra tipps! men tex då man värmer upp skotern bör man då gärna göra de med upphängd bakända..
 
6

600xrs

Nä men min gick då dåligt först å nu har jag på 3 och 3 och det fungerar, jag sa inte att det inte gick att ha 1 och 4..
Som jag och två andra i tråden säger (kommer säkert bli fler), du kan ha 1 på primären och 3 på sekundären UTAN att motorn går dåligt/tar illa av det.

Du behöver inte tro/mig oss, gör som du vill :)
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
så är det säkert men min gick då bättre med 3 på primären:aetsch:
Som jag och två andra i tråden säger (kommer säkert bli fler), du kan ha 1 på primären och 3 på sekundären UTAN att motorn går dåligt/tar illa av det.

Du behöver inte tro/mig oss, gör som du vill :)