Problem ny etec 600r går knappt att starta

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Höll på att få lämna lynxen i skogen idag.

Plötsligt när jag stanna och skulle lägga i backen så dog motorn. Startar inte på startmotorn. Den tänder till lite men dör fort. Alltså man märker den går lite mer än om man drar med dödarn så jag gissar det tänder och den vrider på nått varv men sedan dör den. Vissa drag är den helt död. Testar vänta lite. Drar i snöret istället för att spara på batteriet. Provar även blåsa i tanken ett par gånger. Ingen skillnad av det... Men efter nån halvtimme och mkt drag i snöret och lirkande med gasen harklar den igång och jag lyckas hålla den levande om jag parerar med gasen.

Jag gissar den bara går på en cylinder. Lyckas hålla den igång och kan köra hem men den vill dö och jag får jobba med att parera med gasen. När jag är hemma märker jag att den precis precis nöd och näppe har tomgång på ~700 varv.

Skotern är ny -23 (49 ranger pro). Den har väl gått typ några turer och cirka 40mil. Är fortfarande i inkörningsprogrammet. Kanske 20% kvar? Visst kan jag lämna in för jag har ju garanti men man vet ju inte hur det är med verkstadstider så här under högsäsong. Typiskt då jag bokat fjällboende nästa vecka så hade velat ha en fungerandes skotern med mig då. Var förbi handlarn här i Luleå men dom hade slut tändstift. Ska tydligen heta "ILKR8Q7". Så...under tiden tänkte jag man kan ju bolla lite med eliten här i forumet :)

  • Är det mest troligt bara ett "släckt" stift och isf är det normalt att stift dör i etec 600? Är det känsligare i inkörningsprogrammet?
  • Andra teorier vad det kan vara för problem?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ja de är nog bara ett stift. Och de bör va känsligare i inkörningsprogrammet för då får den mer soppa och mer olja också. Jag vet inte hur känslig E-tec 600 är på kallstart med korta igångtider dvs inte köra dem hetl varm och stänga av dem brukar släcka stift vid nästa start.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Är det normalt att den är nästan omöjlig att starta när ena stiftet är dåligt? Har lastat den på släpet nu för färd till åf men trots två gubbar och startgas var fick vi inte igång härket. Ändå retas den och småtänder nått varv extra på varje drag jämfört med om man drar när dödarn är nere.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Nu är den på verkstan. Dom hade bytt stift och kollat efter felkoder men hittade inget. Än så länge mysterium...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Nu är den på verkstan. Dom hade bytt stift och kollat efter felkoder men hittade inget. Än så länge mysterium...
Alltså den gick inte med nya stift? Den kan va så sur att de nya stiften la av direkt , hela vevhuset kan va fullt med soppa. Bästa åtgärd mot surhet i vevhus förutom att dra ur den med stiften lösskruvade är att värma vevhuset med kraftfull kupevärmare 2000w i minst 12 timmar. Då förångar man ut bränslet och motorn blir mer lättstartad med den grundvärmen. När jag lyckats sura ner en motor såpass så skruvar jag i beg stift, allt som passar i gängorna från bil/mc/båtmotor ja vadsom bara för start och varmkörning.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
...Den kan va så sur att de nya stiften la av direkt , hela vevhuset kan va fullt med soppa...
Fast den tänder ju och går runt lite varje drag, för lite för att starta men ändå definitiv skillnad mot om man drar med dödaren av. Jag tänker att det kanske bara är ena cylindern som tänder? Borde den inte vara mer allmänt död om hela motorn var så sur som du beskriver?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Fast den tänder ju och går runt lite varje drag, för lite för att starta men ändå definitiv skillnad mot om man drar med dödaren av. Jag tänker att det kanske bara är ena cylindern som tänder? Borde den inte vara mer allmänt död om hela motorn var så sur som du beskriver?
De är nog bara ett vevhus som är fullt med soppa för de är helt separata vevhus.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Vet inte om jag hört talas om en E-tec som surat så jäkulskt, eller överhuvudtaget för den delen.

Smådrygt även att få ner en kupévärmare mot blocket, man måste nog ut med motorn för det ;):D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Vet inte om jag hört talas om en E-tec som surat så jäkulskt, eller överhuvudtaget för den delen.

Smådrygt även att få ner en kupévärmare mot blocket, man måste nog ut med motorn för det ;):D
Har heller aldrig hört om någon etec som surat så kraftigt, är ju inte änns vanligt att stiften surar, betydligt vanligare att man byter för dom blir utslitna eller att tändkablarna blir utslitna :)
Men dom lär nog hitta något fel på maskin, för något är det då den är typ ny..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Nja inte på e-tec
Jag vet inte vad du svarar på ,om du menar att de inte kan bli sur eller om du menar att de inte har separata vevhus?
En e-tec kan bli lika sur som en annan tvåtaktare om inte soppan antänds. Oförbränd soppa rinner ner i vevhuset som på alla andra tvåtaktare. Och e-tec har såklart separata vevhus för de finns inga tvåtaktare med gemensamt vevhus för fler cylindrar.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Det verkar vara ett jobbigt fel för nu har verkstan jobbat i 2,5 veckor utan att få igång skotern. BRP är tydligen inkopplade också.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Sådär, då var bettan hemma igen. 4v på verkstad. ECM och en spridare bytt. Hoppas dom nya håller längre!

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Sådär, då var bettan hemma igen. 4v på verkstad. ECM och en spridare bytt. Hoppas dom nya håller längre!

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Oj de va ett allvarligt fel, hoppas de inte blir ett återkommande fel.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Oj de va ett allvarligt fel, hoppas de inte blir ett återkommande fel.
Hoppas jag också. Var ut och körde några mil idag. Tycker den startar säkrare än tidigare och går mer "crisp". Tror den kanske hade varit på väg ända från 0 mil den trasiga injektorn.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk