problem med zrt:n

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Jag startade skotern för nån dag sen och den gick väldigt konstigt. Den går knappt frammåt och låter konstigt och jag måste varva upp den på choken till ungefär 3000 varv innan jag kan slå av choken och den dör om man släpper choken. har provat pallat upp den och varva ur den men ingeting hände. Kan det vara så att den drar "tjuvluft" nånstans eller nått annat problem? Det är en ZRT -98 det rör dig om..

Tacksam för svar!

E

Ej medlem/Inloggad

Soppatillförsel

Hejsan!

Min gissning är att det är något problem med bränslet. Var det här första gången för i år som du startade den?

Rengör förgasarna och kolla slangarna från tanken å fram till förgasarna. Kolla även insugsgummina när du ändå har lös förgasarna.

Hjälper inte detta så kollar du så att membranet i bränslepumpen är hel och att vacumslangen inte är skadad.

Nya tändstift är nog ingen dum ide heller om du inte redan har bytt.

Hjälper inte detta, då kan det vara något märkligt...... har själv varit med om att möss har byggt bo i luftburken och i pipan på en gammal maskin jag hade tidigare. Denna var förvarad i en lada över sommaren, och ville inte heller varva när jag startade upp den på hösten. efter att jag "vräkt" mössen så gick den bra igen.....

Hoppas det löser sig för dig.

Mvh
Hans L, Piteå
ZRT800 -97

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
38
Umeå
Hade samma symptom på min Lynx i vintras. Började med att byta stift och den gick fortfarande skit, därpå rev jag ner förgasarna och följde de punkter Hans L skrivit upp. Den gick fortfarande dåligt och en ny omgång tändstift skruvades på. Resultat = motorn gick kalasrent och varvade hur fint som helst

Även nya stift kan vara trasiga och testa stiftbyten innan du börjar med något annat.