Problem med Yamaha VT 500 XL -99

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Enligt rubriken.

Problemet är att när man har kört ett tag och stannar (motorn på tomgång) och sedan ska iväg så dör den, lägger man i choken dör den inte.

Ett andra problem är att när man har kört varm den, o sedan slår av den i nån minut. När man ska starta igen så måste man nästan alltid använda choken.:hmmmm:

Någon som vet vad det kan bero på?
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
En kompis hade precis samma problem på sin vt 500 oxå en -99, han bara justerade luftskruvarna som dom ska va orginal sen gick den klockrent.
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
En kompis hade precis samma problem på sin vt 500 oxå en -99, han bara justerade luftskruvarna som dom ska va orginal sen gick den klockrent.
Jag justerade luftskruvarna fast jag tyckte att det inte fick någon effekt. Men jag skruvade upp tomgången lite, då dör den inte när man ska iväg.
Men nu har jag det problemet kvar:
Att när man ska starta den igen när den är varm behövs det choke :(

Någon som har någon idé om vad det kan vara för fel?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Skit i förgasaren.
Hade samma problem för några år sedan, vid gas gick den men på tomgång var man tvungen använda choke. Lågfartsmunstyckena var igensatta. Innan det hade pappa samma problem med en phazer i mitten av 90-talet och med samma lösning.
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Skit i förgasaren.
Hade samma problem för några år sedan, vid gas gick den men på tomgång var man tvungen använda choke. Lågfartsmunstyckena var igensatta. Innan det hade pappa samma problem med en phazer i mitten av 90-talet och med samma lösning.
Tackar!
Bara att plocka isär och göra rent när vi får tid här hemma! Något mer som man kan kolla över när ändå förgasarna är bortplockade?