problem med yamaha srv 540!!:(

the_mohawk

Medlem
23 okt 2010
20
0
1
storuman
hej, har köpt mig en srv 540 för ca 2veckor, men när jag ska köra så blir man bara sur och arg, den startat alltid på 2-3de draget men sen när jag ska köra iväg så måste jag använda chocken på låga varv,, även när den har blivit varm och så och när jag lyckats få upp den på högre varv så går den som en pärla,, törs inte skruva så mycket i den pga dålig ekonomi ifall nått skulle fara åt hel****. har ni några tips och förslag om vad det kan vara:confused: mvh:jonte
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Hade en srev själv med samma problem. Alltså om den gick ner till tomgång var jag tvungen att chocka för att kunna köra. Åtgärdade det aldrig men enligt dem som förstod hade det att göra med hur kolvar och sådant satt. Pratades om att när man bytte kolvar kunde det blo fel på höl-lågregistret.
 

the_mohawk

Medlem
23 okt 2010
20
0
1
storuman
har hittat felet (((((((((tror jag))))))))) hade vänt gummit mellan luftburken och förgasar fel, men kan det göra nån skillnad? är uppe i haparanda just nu och har inte skoter här, men jag tittade på en bild på google på det där gummit och märkte att dom där 3 "flikarna" var vända mot förgasarn, mig på min är dom vända mot luftburken, skulle vara bra om jag fick veta om det gör nån skillnad eller ej, ingen i släkten kan sånt där så bra..
 

lynx-pålle

Medlem
7 okt 2009
6
0
1
Iggesund
Det är lågvarvs munstycket som är för litet. Har haft samma problem sj. Byt till ett störe munstycke så kommer den att funka jätte bra. Men det kan vara svårt att få tag på ett störe munstycke.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Jag tror att lågfartsmunstycket är ingensatt av avlagringar och skräp.
Hålet är oerhört litet, och jag fick klippa bort ett strå från en mässingsborste för att pillra i kanalen, och tvätta allting i diesel.
Men sedan gick den som den ska, och det är helt rätt reflekterat att den är levererad med någonting som fungerar original.
Problemet uppstod flera gånger under de fyra år som jag höll på med maskinen, men jag löste det alltid på detta sätt.
Jag tror inte att insugningsgummit är problemet.
M.V.H
/Tobias
 

the_mohawk

Medlem
23 okt 2010
20
0
1
storuman
tack för alla tips, men nu går skotern extremt bra!, blev så less på motorn och förgasaren och veven gick sönder också så jag bytta till en 600cc från en xlt^^
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
tack för alla tips, men nu går skotern extremt bra!, blev så less på motorn och förgasaren och veven gick sönder också så jag bytta till en 600cc från en xlt^^
Så bra då. Kan med 90% säkerhet säga att det är/ var vevtätningarna(p-boxarna)!

Har en yamaha viking ll och det är samma motor. och det började på tomgången sedan gick den inte alls (den tappade vaccum trycket som skall få soppa pumpen att pumpa bensin) sedan att vev gick är det för att oljan som rinner ner i vevhuset som smörjer lagren, är p-boxen slut så rinner inte oljan ditt den skall och då smörjer inte eller smörjer den sämre.

Så hade du bytt p-boxarna skulle ja tror att den skulle gå :)!