Problem med xtra 10, kort fjädringsväg.

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
Tänkte fråga här om någon vet något om x-tra 10 boggien, har lite problem...

När jag har kört de senaste gångerna med xcr 440:in så vibrerar det när jag kör i gupp. Vibrationerna kommer från mattan, den tar i bandtunneln. Det sitter ju två förstärkningar i form av två pinnar som går längs tunneltaket. Mattan tar i dessa.. jag har spår i mattan som är cirka 3 mm djupa också från dem nu...

Dessutom tycker jag att fjädringsvägen är grymt kort, man kan trycka ner boggien en bit, sen tar det pall mot mattan. Någon som har någon aning om vad som kan ha hänt, när skotern köptes för ett par år sedan var det inte såhär.
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Det kanske är dags för dämpar service ? även jag kör 02a enduro 700 o på den gjorde jag dämpar service nyligen, skotern har bara gått 320 mil men jag kan säga att det behövdes verkligen, dämparna blev som nya igen.
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
Hmm.. dämparservice är det säkert dags för... vad kostar sånt?

Verkar inte vara några lösa stag just nu iaf... det var en grej som lossnade i boggien förra vintern men det är fastsatt igen..
 

Mad Dog

Medlem
12 jan 2005
12
0
1
Skellefteå
Kolla så att alla leder och axlar går lätt i boggien...för har det skurit ihop i bakre boggieaxeln så går inte fjädringen ihop helt.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Verkar vara mer problem med fjädrarna än dämparna.

Kolla hur förspänningen på fjädrarna står, det finns tre-fyra lägen på Xtra-10, samt en finjusternig med lite extra.

Fjädrarna mattas ju med tiden om de står belastade, fjäderkonstanten ändras inte, men förspänningen minskar med tiden.

hade det varit dämparna hade inte initialhöjden påverkats, bara hur snabbt den går att trycka ihop/isär
 

snowblast

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
46
Docksta sverige
kort fjädringsväg

kolla övre boggi-hjul samt att axeln som dom sitter på inte kärvar,kolla även att inte stötdämparen krökt sig i boggin.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Xtra-10=skit

Jag tycker då de ioch med att min ko0mpis har en xc500 med xtra 10 boggin,, jag ahr sj en xtra 12 boggi i min xlt sp,, jag tycker att den är suverän, man kan använda skotern som allround maskin,
Försök att hitta en xtra12 boggi o lägga i skotern,, då blir du nöjd,,,,
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Fastman skrev:
Hmm.. dämparservice är det säkert dags för... vad kostar sånt?

Verkar inte vara några lösa stag just nu iaf... det var en grej som lossnade i boggien förra vintern men det är fastsatt igen..

kan det vara att den blev fastasatt fel eller så?? har det blivit mer och mer eller tvät blev det. om det blivit mer och mer så är det nog något som kärvat ihop.