Problem med Wildcat 700 Efi -93

_Svante_

Aktiv medlem
8 nov 2004
56
0
1
Tjena. En polare har köpt en WildCat 700 -93a. Men den j-vlas lite, vi har kollat det mesta men kan inte hitta felet så jag provar här.

Följande har vi kollat.

*Soppapump, rengjort tanken och kollat sugfiltrerna.
*Jordningen till motorn, även dragit en extra jord för att dubbelchecka.
*Efi boxen på felkoder. Inga fel där ( blinkar en gång vid startläge )
*Kollat microbrytaren i gasen, har även kopplat ur den.
*Bytt tändstift.

Nu till felet. Den startar direkt vid 2a draget och går som en klocka. Kör man då den är kall så går den bra. Drar och varvar fint. MEN! Då den blir varm så går den inte på högre varv, heller inte vid fullgas. Man kan lirka fram lite högre varv om man segar på gasen men så fort man trycker fullt så flyger man över rutan, den tvärdör och bakskjuter ibland.

Stiften verkar inte sura så jag misstänker något med efi´n. Om det är spjällägesgivaren som spökar eller om det har något shit med någon tempgivare att göra. Det är ju onödigt att börja beställa prylar innan man vet vars felet är.

Skumt att den fungerar då den är kall.

Någon som har något tips?

/Svante.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Min vildkisse gick dåligt på högre varv. Det berodde på spruckna insugsgummin.
Men den dog inte, bluddrade.

Om den tvärdör låter det som elfel. Spjälläges givaren borde det inte vara om den går bra då den är kall. Ja... tändspole eller stator ? Om du kopplar bort tempgivaren och kör. Då borde den kunna avfärdas om motorn dör iaf.

En wildkisse hade fukt i kontakten till spjällläges givaren. Då gick den bara på låg och toppvarv.
 

_Svante_

Aktiv medlem
8 nov 2004
56
0
1
Tja. Jo det är redan bepövat att koppla ur tempgivaren. Ingen skillnad. Men varför skulle det vara tändfel vid varm motor och inte vid kall? Det är mycket skumt fel. För mycket gammal elektronik får en bara att slita av håret på skallen =)

Man kanske ska prova att mäta upp givarna, någon som vet ohmantalet på tempgivaren samt utspänningen på spjällägesgivaren? Och vilka kablar som är plus, jord och signal?

Tack på förhand.

/Svante.
 

_Svante_

Aktiv medlem
8 nov 2004
56
0
1
Tjena. Jo jag satt och grubblade på om den fick lite dåligt soppatryck, men i brist på tillgång till bränsletrycksmätare så försökte jag en annan lösning, att strypa returslangen lite med en svetstång för att bygga högre tryck i fuelrailen. Då fungerade skotern helt plötsligt, om än lite fet blandning så bluddrade den inte i.af.

Är det värt att enbart köpa ny bensinpump eller ska man kosta på att byta bränsleregulatorn i samma veva? Jag vet inte hur det är på EFI-skotrar om membranen tar mycket stryk och går sönder oftare än på en bil?

Teroretiskt sett så bör det vara ungefär samma hållbarhet.

Någon som vet hur EFI´n hanterar kallstarterna? Kör den längre öppningstid på injektorerna då eller?

Men tack för svaren, hoppas soppapumpen och ev, bränsleregulatorn ser till att Arcticen och dess ägare får en fortsatt trevlig vinter.


/Svante.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Om den går bättre men strypt returslang är det inget fel på pumpen. Isåfall är det regulatorn. Regulatorn släpper igenom bränslet vid ett visst tryck.
Pumpens tryck blir inte högre om du stryper slangen.

Pumpen är inte av membrantyp på en EFI. Det är en elpump som suger upp soppan.