Problem med växlingen efter mattbyte

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena efter jag bytte matta från (32mm till 38mm) för den här säsongen så har sekundären(?) växlat helknasigt. Framförallt om man kör sakta så växlar den upp nästan direkt och "backshiften" fungerar inte heller något vidare. Jag ställde på förspänningen nu till nr1(max) tidigare så var den på nr2 och det vart lite bättre men inte bra. Så min fråga; är det för att det har blivit mer motstånd från mattan den växlar knasigt? Måste jag byta fjäder eller dreva ner?

Kan tillägga att nu varvar motorn upp till 7800-79000rpm efter jag ökade förspänningen från tidigare 7000rpm. Och om det skulle vara till någon hjälp så är det en vit fjäder i sekundär variatorn.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Du borde byta fjäder i Sekundären, för den är slut/för lite spänd, och då kan växlar den upp mycke snabbare.
Och om du har en ny fjäder så blir den mer spänd och då måste motorn varva mer för att växla upp...

Men ja tror de går att spänna fjädern i sekundären där den sitter "i" variatorn, dvs innanför helixen...

Men du har ju ochså 3 skruvar på Primären som du kan ställa toppvarven med, om du har på högsta (#6) så har man lägre toppvarv, men blir starkare/rappare på lägre varv, och tvärt om på 2'an (finns ingen 1'a, inte på min iaf).
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag tror jag ska prova byta ut fjädern till en starkare men kan ett mattbyte göra så stor skillnad?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Ja ett mattbyte kan göra så stor skillnad.
Nu har du ju mer fäste eller att den har blivit så sliten, så därför vill den växla knasigt

Men du är inte säker att det är primären det är fel på? Vilken motor har du?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
rotax 670, jag är faktiskt inte så haj på variatorer så det kan säkert vara nått problem där med?