Problem med växelådan King Cat

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
På slutet av säsongen då jag körde så började först växeln framåt att hoppa ur lite då och då och rätt va det var så tappade jag växeln framåt helt å gick bara att backa med den. sen då jag skulle köra undan den så slutade även backen att fungera. har nu delat på växelådan men jag kan ingenting om växelådorna på skotrar så behöver lite hjälp.

Tog lös kåpan och då ramlade det dels ut 3 brickor. men kollade dreven och det ena lilla drevet och det stora längst ner är lite slitet på kuggarna på sidorna. är det det som är problemet eller är det nått annat?

Bifogar lite bilder men inte bästa kvaliten tyvär.

Tackar så mkt för svar.

IMG_0200.jpg

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Nej, det är inte slitaget på kugget på bilden som är felet.

Hoppar ur framåt.
- Kedjan är dåligt spänd av någon anledning. Slitage kedja, Spännre trasig, Dåligt lager variatoraxel/drivaxel.
- Drivpinnarna 3st fjädrande på nedre backväxeldrevet får inte ingrepp i nedre drevet som går i kedjan.
- Drivaxelförlänginen ej fast mot drivaxel.

Hoppar ur bakåt.
- Feljusterat reglage.
- Kedjemothåll på mellan drev skadat. Kedjan hoppar ur kuggen på drevet vid belastning.
- Distanser/brikor felmonterade på någon axel eller drev.
- Drivaxelförlänginen ej fast mot drivaxel.

Du borde hur som helst.
Byta (drivaxel + variatoraxel) lager och kedja. Dom verkar inte stoppa så länge.

Har haft lite strul med min ett tag tills alla fel är borta. Synd bara att det tog lite tid att hitta grundfelen.

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
Tackar så sjukt mkt för svar =) får ut nån dag å kolla lite vad som kan vara fel. men du tkr jag ska byta lager å kedja i vilket fall som helst eller? lätt/svårt? inte skruvat så mkt förut tyvär men man måste ju börja nån gång =)

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Lager är så billiga jämfört med nästan allt annat att det är bara dumt att inte byta. Kedjan är lite dyrare men jag skulle ha bytt. När du ändå har tagit isär. Speciellt lagren på drivaxeln (båda sidor) är lätt att skada om man har otur.

Skurna lager och trasiga kedjor kan orsaka så mycket dyrare fel om man har otur.

Medelsvårt. Har man inte gjort det förut så är placeing av skruvar runt huset lite svåra att hitta verktyg för att ta loss. Samt bulten mitt på i axeln som ser harmlös ut. Tips spärrskaft, hylsa, kortförlängare med "kula" som går vinkla kylsan på.
Det är en hel del saker som ska rätt och bara kan komma rasande ut om man öppnar.

Skriv ut sprängskisserna så du kan kolla att allt finns.