Problem med TRA-variator!

SebbeNilsson

Medlem
17 mar 2012
40
0
1
Brunflo
Tjena och god fortsättning!
Tyvärr så hade inte jag så bra start på året....
Jag har en Lynx Rave 800 Sp 02 som har en variator som lever om väldigt mycket. De jag gjorde då var att köpa en repsats till den och satte in alla nya sakerna. Variatorn blir helt tyst och allt känns bra. Men efter att ha kört ungefär 5 dagar så börjar jag höra ungefär samma ljud som förut.
Jag bestämmer mig för att ta lös primären. Börjar med att känna att den är riktigt trög att dela på. Sedan ser jag att några av dom glidklackar som finns har börjat att gå sönder totalt fast dom är helt nya.:mad2: Tänkte höra om nån vet vad det kan vara eller har nån idé på hur jag kan göra för att fixa det?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
"Governor Cup" har rört sig om innanmäte är renoverat inklusive bussningar så är det troligt att du inte återmonterat korrekt eller inte dragit de 100 Nm som behövs vid efterdragningen.

Dock svårt att identifiera exakt utan bilder på grejorna

SebbeNilsson

Medlem
17 mar 2012
40
0
1
Brunflo
Om jag förstår rätt så menar du att jag kan ha satt den del av primären med ramper fel?
Jag såg att den hade en balanserings-vikt....
Så jag ska alltså testa att vrida på den sidan av primärenhalvan på ett annat sätt och se om det blir bättre?
Jag misstänkte också att det kunde vara felet men var inte bombsäker....

SebbeNilsson

Medlem
17 mar 2012
40
0
1
Brunflo
Nej, tyvärr är de ju de jag ej gjort när jag tog lös den... Väldigt dumt!
Men förstår inte riktigt hur jag ska göra för att fixa problemet...?

jojjee

Aktiv medlem
13 feb 2010
58
0
1
Östersund
Testa och köp nya glidklackar och sätt ihop primären, eftersom glidklackarna blev så fort trasiga så kan det bero på att dom var felmonterade, om glidklackar och O-ringar är slitna så brukar det skramla från variatorn

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nej, tyvärr är de ju de jag ej gjort när jag tog lös den... Väldigt dumt!
Men förstår inte riktigt hur jag ska göra för att fixa problemet...?
Med lite tur kanske du hittar några repor eller skrapmärken som du kan relatera ihop, annars blir det på chans/känsla.
Givet, identifiera varför den velat/kunnat röra sig om du inte kan relatera det till dålig momentdragning, glöm inte att efterdra heller när grejorna satt sig (dvs innan du gasar fullt)

SebbeNilsson

Medlem
17 mar 2012
40
0
1
Brunflo
Testa och köp nya glidklackar och sätt ihop primären, eftersom glidklackarna blev så fort trasiga så kan det bero på att dom var felmonterade, om glidklackar och O-ringar är slitna så brukar det skramla från variatorn
Monterade glidklackarna rätt så är inte det....

Ja, jag får ta mig en närmare titt på den igen och se hur de ser ut...
När jag tog loss den satt den hårt iallafall.... Börjar faktiskt tro att det kan ha men balanseringen och göra att jag satte ihop dom fel....

SebbeNilsson

Medlem
17 mar 2012
40
0
1
Brunflo
Visade sig vara hela skit-variatorn som var slut...
Så nu sökes en TRA primärvariator som är till salu...

Hör av er på PM om ni har nån till salu!