problem med tomgång sx700

J

Jona$

hej min sx700 går dåligt på tomgången den går sällan tillbacks till samma tomgångsvarv

ps.förgasarna ochvajrarna är ställda efter yamahas inställningar det enda är att det sitter ett par champion racingstift där för den surar på br9es och att skruven i förgasrn som man ställer för varmt klimat el kalllt är ställd på 3 1/2 istället för orginal 1 1/2 det är allt!!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tjuvluft?
Prova att spraya med startgas runt förgasarna, insugningsgummina och vid vevaxeltätningarna medan motorn går på tomgång och se om det blir någon skillnad.

Om skotern har gått så långt att man kan misstänka slitna kolvar så kan det också vara en anledning till att den surar och blir opålitlig på tomgång.
 
J

Jona$

nja slitna kolvar är det inte för den är renoverad för ca 30 mil sen så...men ska kolla gummina
 

Kungen650

Medlem
1 jan 2000
47
1
8
51
Kalix
Kolla synkningen på gasarna! Bränsleskruvarna som är ändrade gör att den får mer soppa på låga varv, det kan ha lite inverkan.
 

snoopy

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
De där skruvarna som du har 3 1/2 varv utskruvade påverkar i normala fall skotern
ganska mycket. Skulle ifall jag var du inte justera dessa mer än ca:+-0.25 varv från grundinställningen.

Alltså prova ställa dessa i rekommenderat läge till att börja med, och skriv sedan hit och berätta hur den beter sig, så ska du få tips vad du kan prova att göra sedan.
M.v.h. Snoopy
 

Mountaine9700

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
stockholm Sverige
min 700 gick skit.
tjuvluft..en plastvinkel på 90 grader hade gått av lite grand...innan jag hittad det.
plastvinklen satt bakom luftburken mot tanken till och det var när jag skulle till å tömma tanken som jag hitta´t.
rev förgasarna 3ggr först..h ahe
 

mmax700

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
tips....

surfa in på www.knracing.se och fråga på forumet där...mycket bra yamma-sida.