Problem med TIG-svets

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hej.
TIG:en pajade nu ikväll, till mitt stora förtret.
Det är en lite äldre ESAB LTG350.
Ingen sån gammal herrejösses-klumpeduns-pryl utan en någorlunda modern svets.
Kör mest pinne med den, men det går att köra riktig TIG med den också,knapp tändning, vattenkylt handtag. DC-svets.

Den slutade helt plötsligt att tända upp.
Svetsade nån timme innan den gav upp.
När man trycker på knappen surrar den i några sekunder när den försöker tända, men sedan när ljusbågen inte kommer så slutar den.
Det är precis som om man har dålig jord. Det sprakar lite i svetsen, man kan se små gnistor mellan elektråden och materialet, men den tänder inte.
Det som sprakar är ett tändstift som sitter inuti svetsen, anar att den förbrukar tändströmmen där om den inte klarar att tända, tex om jord saknas.

Började lura på om det kan vara slangpaketet som är trasigt.
Tog lös kontakten från svetsen. I mitten av kontakten så sitter det en fet kopparstång som måste ledare för strömmen.
Ohm-mäter man mellan kopparstången och elektråden ute i handtaget så har jag ingen kontakt. Borde jag inte ha det?
Kan det vara ledaren i slangpaketet som är av, och svetsen beter sig precis som om man glömt jordkabeln...?
Nån som har någon ide´?
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Låter nästan som de skulle kunna vara kabelbrott på svetsledaren eller jordkabeln, eller så kan det vara nånting inne i svetsen som håller på att ge upp, kontakta nån elfirma som servar svetsar och hör med dom vad som kan vara fel
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Verkar som det är slangpaketet, ledaren inuti den som har avbrott.
Var till en mekanisk verkstad idag och testade mitt slangpaket på deras svets, fungerade inte.

Ohm-mäter man deras fungerande slangpaket så är det kontakt från elektroden bak till kontakten som sätts fast i svetsen.
Mäter jag på min saknar jag kontakt, så det är mest troligt slangpaketet.