Problem med T.O.R.S. och nödstopp

nobba

Medlem
17 sept 2012
34
0
1
Umeå
Hej,
jag har en nyköpt Exciter II från -91 och jag har problem med att nödstopp inte fungerar, varken från knappen eller från snöret. Det är elstart och jag har inga problem med att starta och stänga av via tändningslåset.

Noterar också att bägge T.O.R.S. kablarna från förgasarna hänger fritt, är alltså urkopplade. Vad jag förstår ska urkoppling av T.O.R.S. göras genom att knippsa kablarna och tvinna ihop dessa.
Jag har dålig koll på om/hur T.O.R.S. lirar ihop med nödstoppen, dvs om det faktum att dessa kabler är frånkopplade kan ha något med felet på nödstoppen att göra.

Har någon av er koll på om detta kan höra ihop? Om inte, bör jag göra något åt mina frånkopplade T.O.R.S.-kablar och hur letar jag bäst felet på nödstoppen?

http://retroskoter.com/report.php?f=17&p=83503

nobba

Medlem
17 sept 2012
34
0
1
Umeå
Hej,
jag kan inte se att någon kabel är urkopplad förutom T.O.R.S-kablarna som hänger fritt från förgasarna. Jag har ingen koll på var dessa kopplas in, dvs var jag ska leta efter honorna till dessa hanar som kommer från förgasarna. Nu är det ju så att många kopplar bort T.O.R.S. så att koppla in dessa är troligtvis ingen idé, men jag försöker lära mig hur allt hängr ihop.

En bild vore super om någon har, där man ser hur dessa kablar kopplas.

När det gäller nödstopp så tolkar jag elschemat som att stoppen ska sluta en krets och då jorda vilket dödar tändningen. Från nödsladden kommer två kablar och från knappen tre, där antar jag att den tredje (svart/gul) är för T.O.R.S, korrekt?

Dessa kopplas ihop och åker ned i kabelhärvan. Efter det vet jag inte vad jag ska leta efter, går de direkt ned till CDI-enheten då som ska sköta jordningen?
Som ni märker saknar jag lite enkel ABC kring detta så en kort beskrivning av hur detta fungerar och var jag kan leta mottages tacksamt!

nobba

Medlem
17 sept 2012
34
0
1
Umeå
Det vore också väldigt uppskattat om någon kan ge en beskrivning för hur jag kan mäta upp de kablar som har med nödstoppen att göra? För att komma vidare i felsökningen.