Problem med Summit 600 e-tec 2015

Jannneeee

Medlem
11 apr 2021
13
0
1
29
Gällivare
Hej jag har lite problem med min summit 600 e-tec 2015 som krånglat sen jag köpte den. Det började med att den varnade för P01477 som är raveventilerna men dom har rengjorts och kalibrerats varje gång men felet återkom alltid och maskinen kändes seg jämfört med kompisens 600 från 2013 som också var original. Nu i vinter så kollade vi så att det inte var något läckage i ventilerna och vi har kollat slangarna som var hela. När vi ändå hade den isär så passade vi på att kolla tändstiften som verkstaden säger att dom har kollat varje gång och då upptäckte vi att stiften var helt slut och avståndet mellan elektroderna var ca 3mm. Vi böt stift och montera ihop och efter det började den gå bra och jag körde ca 20-25 mil med den när jag kände att den tappade lite effekt men inte lika mycket som tidigare. hamnade på sidan och den började gå på en cylinder lät det som i början tills den stod rakt. Har kollat bränsleregulatorn i tanken eftersom den tydligen kan hamna på sned men inget fel där. Har någon här varit med om liknande eller vet vad det kan bero på? Är som märkligt att den gick bra efter tändstiftsbyte men sen börjar krångla efter 25 mil. känner ju att den är piggare än innan vi bytte stiften men den känns inte helt hundra. Har inte kalibrerat ventilerna efter sista felkoden eftersom den började gå klockrent efter stiftbytet så tror inte det borde vara där felet är. Stiften har jag kollat och dom ser ut som dom ska.

Nya vs Gamla stiften
29399
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Va bägge cylindrarnas stift lika slut och hade närmare 3mm gap? Kolla stiften igen om ena eller andra cylindern stift ser överhettade ut så gnistgapet ökat pga smält bygel. Om bara en cylinder har överhettat stift så skulle jag säga fel på hårdtrycksspridaren som sitter i topplocket. Men är bägge sidornas stift lika överhettade så kan de va bränsletrycksfel , ex bränsletrycksregulator eller bränslepump.
ta kort på alla stift och lägg dem i rätt årdning så man ser vilkens cylinder som gått på resp stift. och ta bild så man även ser ner i stiftet. Om du har kompmätare så passa på att ta kompprov också för om den gått så het att bygeln böjt sig så kan kolv och cylinder va halvskuren och de visar sig på kompprovet.
 

Jannneeee

Medlem
11 apr 2021
13
0
1
29
Gällivare
Va bägge cylindrarnas stift lika slut och hade närmare 3mm gap? Kolla stiften igen om ena eller andra cylindern stift ser överhettade ut så gnistgapet ökat pga smält bygel. Om bara en cylinder har överhettat stift så skulle jag säga fel på hårdtrycksspridaren som sitter i topplocket. Men är bägge sidornas stift lika överhettade så kan de va bränsletrycksfel , ex bränsletrycksregulator eller bränslepump.
ta kort på alla stift och lägg dem i rätt årdning så man ser vilkens cylinder som gått på resp stift. och ta bild så man även ser ner i stiftet. Om du har kompmätare så passa på att ta kompprov också för om den gått så het att bygeln böjt sig så kan kolv och cylinder va halvskuren och de visar sig på kompprovet.

Innan jag böt såg båda stiften likadana ut med 3mm mellan elektroderna och jag har kollat dom nya stiften och dom ser ut som dom ska göra. Är så märkligt att den började gå kanonbra från det att vi böt stiften och jag hann köra ca 25 mil och sen började den kännas annorlunda och tillslut varnade den för motorfel P1477 en gång som alltid tidigare men den känns ändå piggare än innan. Har kollat och rengjort ventilerna men tror ju som sagt inte det är i dom felet sitter med tanke på hur bra den gick efter stiftbytet 🤔
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Kan vara tändkablar eller spolar som är dåliga. Dra lös tändkablarna från spolarna och kolla hur det ser ut där. Brukar vara svetsat där inne om spolarna är dåliga.
 

Jannneeee

Medlem
11 apr 2021
13
0
1
29
Gällivare
Kan vara tändkablar eller spolar som är dåliga. Dra lös tändkablarna från spolarna och kolla hur det ser ut där. Brukar vara svetsat där inne om spolarna är dåliga.
Tändkablarna ser fräscha ut och jag har testat med ett par andra men ingen skillnad. Kan ju prova byta spolarna lite snabbt med en bekant som har likadan modell för att prova om det är dom men jag är ändå tveksam 🙄
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok bägge stiften ökade i gapet men frågan är hur de nya stiften ser ut nu? Om de också ökat i gap kan jag bara gissa på för mager bränsleblandning pga för dåligt bränsletryck. Du har ju bytt bränslefilter så då är de endera bränslepumpen eller bränsletryck regulatorn som jäklas. Varför den gick bra 25 mil kan va att den får en aning för lite bränsle på full gas så stiften börjar smälta i bygeln. Kör inge mer om nu stiften ökat i gap för då är de bara ogjort att kolvarna nyper eller smälter hål i dem. Felsökning av E-tec hårdtrycksinsprutnings bränsletryck vet jag inte hur man gör om de ens går mäta. Man lär måsta lämna in den för det iså fall. Annat mer chansartad felsökning som man kan göra själv är att byta bränslepump eller bränsletrycksregulator.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Elfel kan inte smälta bygeln så gapet ökar. Men om nu nya stiften inte ökat i gap kan de va tändkablar och tändspole. Om du har tur är det ett helt nytt elfel nu och stiften ser ok ut. Kan tänkas att ditt byta av bränslefilter löste överhettningsproblemet. Så med andra ord ur med stiften först.
 

Jannneeee

Medlem
11 apr 2021
13
0
1
29
Gällivare
Ok bägge stiften ökade i gapet men frågan är hur de nya stiften ser ut nu? Om de också ökat i gap kan jag bara gissa på för mager bränsleblandning pga för dåligt bränsletryck. Du har ju bytt bränslefilter så då är de endera bränslepumpen eller bränsletryck regulatorn som jäklas. Varför den gick bra 25 mil kan va att den får en aning för lite bränsle på full gas så stiften börjar smälta i bygeln. Kör inge mer om nu stiften ökat i gap för då är de bara ogjort att kolvarna nyper eller smälter hål i dem. Felsökning av E-tec hårdtrycksinsprutnings bränsletryck vet jag inte hur man gör om de ens går mäta. Man lär måsta lämna in den för det iså fall. Annat mer chansartad felsökning som man kan göra själv är att byta bränslepump eller bränsletrycksregulator.

Ska ta lös imorgon och kollar stiften om dom ser likadana ut som nya eller om det syns några skillnader i avstånd mellan elektroderna. Har en som håller på med ski doo men han har fullt upp med annat så tänkte jag försöker kolla lite grejer själv. Något tips på hur jag kan felsöka pumpen eller regulatorn?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ska ta lös imorgon och kollar stiften om dom ser likadana ut som nya eller om det syns några skillnader i avstånd mellan elektroderna. Har en som håller på med ski doo men han har fullt upp med annat så tänkte jag försöker kolla lite grejer själv. Något tips på hur jag kan felsöka pumpen eller regulatorn?
Nu hoppas vi på att stiften ser ok ut i både färg och bygelavstånd för då har du mest troligt nytt fel = elfel. På en ikke e-tec motor mäter man bränsletrycket i fuelrailen för att lista ut om pumpen inte räcker till eller om regulatorn suger. Men om hårtrycksspridarna som sitter i toppen har för lågt tryck vet jag inte hur man gör? De kan såklart en firma svara på. Motorn har även lågtrycksspridare på insugssidan och dem går att mäta trycket på med valfri tryckmätare som klarar 4 bar . Om nu stiften ser ok ut så behöver du inte kolla bränslet för de kan du redan ha löst med nytt bränslefilter får vi hoppas Elfel med dåliga tändkablar alt tändspole är rel vanligt på dem så du får hoppas på det felet istället för de blir billigare och lättare att fixa.
 

Jannneeee

Medlem
11 apr 2021
13
0
1
29
Gällivare
Nu hoppas vi på att stiften ser ok ut i både färg och bygelavstånd för då har du mest troligt nytt fel = elfel. På en ikke e-tec motor mäter man bränsletrycket i fuelrailen för att lista ut om pumpen inte räcker till eller om regulatorn suger. Men om hårtrycksspridarna som sitter i toppen har för lågt tryck vet jag inte hur man gör? De kan såklart en firma svara på. Motorn har även lågtrycksspridare på insugssidan och dem går att mäta trycket på med valfri tryckmätare som klarar 4 bar . Om nu stiften ser ok ut så behöver du inte kolla bränslet för de kan du redan ha löst med nytt bränslefilter får vi hoppas Elfel med dåliga tändkablar alt tändspole är rel vanligt på dem så du får hoppas på det felet istället för de blir billigare och lättare att fixa.
Då ska jag kolla stiften igen för säkerhets skull och testa låna tändspolarna från kompisens maskin och se om det är där felet kanske sitter. Tack för tipsen jag får återkomma med svar sen när jag provat 👍
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Motorn har även lågtrycksspridare på insugssidan och dem går att mäta trycket på med valfri tryckmätare som klarar 4 bar .
600 E-tech har inga extraspridare. Det är bara 850:in som har det.

Testa att ohm-mäta tändkablarna. Enligt servicemanualen ska de ligga mellan 1283-4083 ohm. Att de är trasiga verkar vara ganska vanligt fel. Jag köpte nyss en skoter med 600 etec motorn (renoveringsobjekt) och den gick som en påse nötter. Ena tändkabeln på den var kass och det verkade som att båda tändspolarna var kassa för den gav ingen gnista från ena och svag gnista från den andra. Med nya kablar och spolar ger den enorm gnista. Den gick dock en hel dag innan ena kolven gav upp så jag inväntar nya kolvar just nu.

OBS! Kom ihåg att indexera tändstiften rätt.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Oj nu blandade jag ihop 850 med 600an :)
Men jag har läst in mig på hur man kollar bränslepumpen på 600e-tec. De va lågt tryck innan hårdtrycksspridarna. 44 psi (3bar) ska de va vid 2000varv och de ska hålla i sig även när man drar full pälle med belastning.. De är ingen mening kolla trycket i garaget man måste ut i fält och belasta den hårt. De är tydligen inte ovanligt att pumpen ger 3 bar i garget men med belastning kan de sjunka ända ner till 2 bar och då börjar de bli farligt snålt med soppa så stiften blir vit samt motorn skär. Bränsltreycksmätaren tejpar man fast på styret och sedan T kopplar man in mätaren mellan bränslefilter och ECU boxen. En tryckmätare som har låg gradering ex 0-5 bar eller 0-10 bar kan man köpa för under 300kr. Man kan inte sätta dit mätare som hare gradering 0-50-100 bar för de blir för dålig precision vid 3 bar.

Här är beskrivningen av koll av bränsletryck mm
After listening to the video here's where I would start:

Install a fuel pressure gauge in between the filter and ECU then tape the gauge to your handle bars and go for a ride and reproduce the issue. While the issue is happening ensure you're at 44psi or very close to it. If you're at 44psi then you're golden on fuel delivery from the fuel pump and filter. If not work your way back to rule out the fuel filter.
 
Last edited:

Jannneeee

Medlem
11 apr 2021
13
0
1
29
Gällivare
Här är stiften som suttit i sen jag böt och dom har bra färg och inget konstigt med dom vad jag kan se
IMG_20210412_112130.jpg

Har provat tändspolarna från en likadan maskin idag och den kändes lite bättre men inte helt hundra. Hade inte så mycket soppa i tanken när jag var ut och provkörde och det känns som att den brukar vara piggare ju mindre soppa jag har i tanken men det är nog bara inbillning. Kanske är så att jag måste få kopplat till dator och justera raveventilerna trots allt även om det är märkligt att maskinen gick bra när vi böt stift och gick i 25 mil utan problem 🙄
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu är åtminstone bygeln och elektrodstiftet helt men de kan börja smälta om du kör mer och helst på full mutter!
Har du koll på att gnistgapet på stiften ska pekar mot spridaren ? De är ok om gnistgapet är inom + - 15 grader från spridaren. Om man köper BRP org stift så ska bygeln hamna rätt om man drar åt dem med rätt moment. Men köper man stiften enbart på beteckningen på en random firma så pekar gapen åt alla möjliga håll! Men de är bara rita på stiftet och dra dem så de pekar mot spridaren.
Att maskiner går bättre med lite soppa beror mest på att den kan va 30kg lättare med lite soppa vs full tank, de går bet lättare upp på rullen som ex.
Förklara mer vart den går dåligt., Ex om den går bra på tomg och jämn fart upp till 70% gaspådrag men tycks gå dåligt på full gas så skulle jag kollat bränsletrycket. Tändstiften som smälte sönder tyder på för lite soppa och de brukar visa sig på full gas om Bränslepumpen eller btr är felande alt igensatt bränslefilter.
Men raveventilerna ska man kalibrera efter att de varit lös enligt BRP. Men jag är osäker på hur noga det är? Någ annan som vet mer om det får svara på det.
 
Last edited:

Jannneeee

Medlem
11 apr 2021
13
0
1
29
Gällivare
Nu är åtminstone bygeln och elektrodstiftet helt men de kan börja smälta om du kör mer och helst på full mutter!
Har du koll på att gnistgapet på stiften ska pekar mot spridaren ? De är ok om gnistgapet är inom + - 15 grader från spridaren. Om man köper BRP org stift så ska bygeln hamna rätt om man drar åt dem med rätt moment. Men köper man stiften enbart på beteckningen på en random firma så pekar gapen åt alla möjliga håll! Men de är bara rita på stiftet och dra dem så de pekar mot spridaren.
Att maskiner går bättre med lite soppa beror mest på att den kan va 30kg lättare med lite soppa vs full tank, de går bet lättare upp på rullen som ex.
Förklara mer vart den går dåligt., Ex om den går bra på tomg och jämn fart upp till 70% gaspådrag men tycks gå dåligt på full gas så skulle jag kollat bränsletrycket. Tändstiften som smälte sönder tyder på för lite soppa och de brukar visa sig på full gas om Bränslepumpen eller btr är felande alt igensatt bränslefilter.
Jo stiften sitter rätt och så är bara fundersam varför den gick så bra första 25 milen och sen började kännas förändringar i effekten. Ska provköra den lite mer imorgon för att se hur den går på låga och höga varv medan jag ännu har kompisens tändspolar monterade. Vet inte hur länge gamla stiften sett ut sådär med tanke på att jag själv aldrig tagit lös dom förrän nyligen när vi ändå hade isär och vakkumtestade raveventilerna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jo stiften sitter rätt och så är bara fundersam varför den gick så bra första 25 milen och sen började kännas förändringar i effekten. Ska provköra den lite mer imorgon för att se hur den går på låga och höga varv medan jag ännu har kompisens tändspolar monterade. Vet inte hur länge gamla stiften sett ut sådär med tanke på att jag själv aldrig tagit lös dom förrän nyligen när vi ändå hade isär och vakkumtestade raveventilerna.
Ok bra att du hade koll på gnistgapets riktning. Jag snabbsökte på om man behöver kalibrera raveventilerna efter rengöring och de ska inte behövas. De kan va så enkelt att variatorerna skojas med dig, de kan kärva och ha sig. De skulle stämma med att den gick bra 25 mil. Men om du hör misständning så är de såklart motorfel men de är extremt svårt att avgöra om en motor går dåligt eller om variatorerna kärvar. Att stiften smälte kan bero på att bränslefiltret va skitigt. Om variatorerna kärvar kan den som ex gå bra om du drar full mutter upp till en viss fart men tar du om på gasen så variatorerna måste backshifta kan de dumma sig och inte vilja gå upp i fulla varvtal igen. Tänk på hur den beter sig vid olika gaspådrag och omtag på gasen.
 

Jannneeee

Medlem
11 apr 2021
13
0
1
29
Gällivare
Ok bra att du hade koll på gnistgapets riktning. Jag snabbsökte på om man behöver kalibrera raveventilerna efter rengöring och de ska inte behövas. De kan va så enkelt att variatorerna skojas med dig, de kan kärva och ha sig. De skulle stämma med att den gick bra 25 mil. Men om du hör misständning så är de såklart motorfel men de är extremt svårt att avgöra om en motor går dåligt eller om variatorerna kärvar. Att stiften smälte kan bero på att bränslefiltret va skitigt. Om variatorerna kärvar kan den som ex gå bra om du drar full mutter upp till en viss fart men tar du om på gasen så variatorerna måste backshifta kan de dumma sig och inte vilja gå upp i fulla varvtal igen. Tänk på hur den beter sig vid olika gaspådrag och omtag på gasen.
Det som var är ju att nu sist den varnade för motorfel P1477 så hörde man direkt att den började låta annorlunda och så småpoffade det ut avgasröret men efter att jag slog av och starta igen så har den inte varnat något mer och inte poffat heller. Det var töväder och lite tyngre före när den gjorde så och jag har försökt belasta den för att se om det kommer tillbaka men inget än så länge. Variatorerna kanske kan påverka det eller? Ska kolla imorgon som sagt hur den beter sej vid låga och fulla varv 👍
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Fast om du får felkod P1477 så bör ju felet ligga där ändå. Läser man manualen så ska man ju synka och mäta och dona för att de ska funka OK. Jag ska själv ge mig på detta vilken dag som helst då jag håller på och byter kolvar på 600 etec så vi får se hur det går. JAg har rivit så lite som möjligt och mätt upp allt innan så det borde gå sätta tillbaka likadant.
När jag renoverade en 800 etec lämnade jag in den till Oktan så de fick installera RAVE-systemet och synka allt. Tyvärr lossnade ena sidan (skruvarna in i toppen) och då gick den illa och jag tror den genererade någon felkod. Oktan fixade det på garanti och sen var allt frid och fröjd.