Problem med skotern

Flåttbomben

Aktiv medlem
21 nov 2008
86
0
6
Skellefteå
Tjenare!, jag har lite problem med min snömoppe det är en indy 500 92a konverterad till gasare. Nu till problemen, skotern startar iaf:D men tomgången är väldigt hög men efter ett tag så dör skotern:hmmmm2:.
Den svarar halvtaskigt på gasen (den böööölar).
Dessutom så maxvarvar den vid ca 35 km/h, antar att det är något fel med primären.

Vad kan ligga bakom dessa problem:hmmmm2:, tacksam för svar. Det har ju äntligen kommit lite snö nu (7cm ca):rock:
////flåttbomben
 

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Jadu, vart ska man börja =)

Drar den tjuvluft, rengjort förgasarna, färg på stiften? Förgasarinställninar?

Har den gått bra förut eller har problemet kommit nu ?

Hur går den om du pallar upp den så att mattan bli fri från marken och gasar?.

Ta bort remmen och prova dra runt sekundär variator med handen, allt ska gå lätt och mattan ska snurra. Om den inte gör det, så får du kolla upp lager i kedjehuset.

Behöver ganska mkt information för att kunna hjälpa dig att felsöka :)
 

Flåttbomben

Aktiv medlem
21 nov 2008
86
0
6
Skellefteå
Jag rengjorde gasarna och satte dit de idag, insugsgummina är splitternya. Kan även tillägga att skotern gick hyffsat bra i variator innan efi problemen uppstod.
Variatorfjärdern i primären bytte jag oxå till en guld (det satt en blå där förut). Jag har beställt nya vikter för de sitter på är inte i toppskick kan de ha något med problemen att göra?
Ska testa dina tips i morrn så jag återkommer. Tack för din snabba hjälp=)
 

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Okej så du bytte från EFI till gasare för det blev problem? :)

Löste det sig problemet när du bytte till förgasare eller kvarstod det.
Guld fjäder i primären, rätta mig om jag har fel men den är väl stenhård.



Kolla upp sakerna ja tipsa om innan du, gärna kompet också..
 

Orcus

Aktiv medlem
18 nov 2008
56
0
1
gällivare
antar att du redan kollat så att den går på båda cylindrarna, om inte så kan det vara en så enkel grej.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
låter juh som den får för lite soppa.. om den varvar upp och sen dör? sen att den bölar också.
 

Flåttbomben

Aktiv medlem
21 nov 2008
86
0
6
Skellefteå
Tillbax igen, har fixat variatorn så den växlar som den ska nu men den går bara på chocken, om man inte har på chocken så går den som ett lass skit.
Jag har repat soppapumpen så den är nog inte problemet. När jag konverterade om till gasare så satt det en givare på mitten av cylinder på variatorsidan där satt jag vakumslangen men jag undrar om det är öppet in till vevhuset där, men det borde ju vara det eftersom den går ju ändå så att säga..
Kom med tips.

/Flåttbomben
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Kolla så att du har rätt storlek på munstyckena! eftersom att den går på choken men inte utan får den troligtvis för lite bensin och för mycket luft.
;)
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Du kan testa det annars också, om du vill vara på den säkra sida går du till din ÅF och frågar vilka munstycken du ska andvända och sedan skruvar du på luftskruven då den bara styr "luft tillförseln" kan det hända att du får för lite soppa om du inte andvänder rätt storlek på munnstyckena!^