Problem med skotern

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Hej !

Har fått ett par problem med min ski-doo summit 800 -01. Är lite novis på det här med skoter. letat runt lite här på forumet men inte riktigt hittat något så jag hoppas på er.

Började här om dan när jag skulle ut på en tur, så började skoter blöödra och det kom en och annan avgas knall. Tog in den i garaget och bytte tändstift. Så gdå även att kablaget till värmesensorn gått av så jag lagade det. Därefter slutade det att blöddra och inga avgas knallar kom, men skoter kändes ändå inte riktigt som den brukade, kunde inte sätta fingret på vad som var annorlunda. Men så idag så tänkte jag mig ut men märkte att variatorn inte klipper till föränns vid 4000 RPM så man får varva om man vill åka. Testade om det var remmen som var dålig genom att byta till en sprillans ny rem från handlarn. MEn nu går det ännu sämre 5000-6000 varv och 30 km´t Borde väll vara något med variatorn men vad ? taksam för lite påhittiga svar.
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
hej! en variator är konstruerad på så sätt att den nästan alltid ska hålla maxvarv. Så att den inte far iväg före 4000 varv låter inte så tokigt, inte 5000-6000 vid 30-40 heller. Prova gasa på lite mer ska du se att variatorn växlar upp och skotern går snabbare även fast motorn ligger på ungefär samma varvtal!
 
Last edited: