Problem med Ski doo Renegade 1200 2009.

Ski doo 1200.

Medlem
7 apr 2022
17
1
3
52
Timrå
Köpte skotern förra våren och märkte på en gång att den inte hade kraft. Bytte då sockfilter till den uppgraderade större modellen. Skotern går jättebra i några mil sedan tappar den kraft, men går som en klocka vid omstart. Men får starta om den tätare och tätare ju längre jag kör.

Tänkte att bränslepumpen var dålig så hittade en på Mr tuning som passade perfekt och hade bra kapacitet på både flöde och tryck.

Körde en sväng på drygt 3 mil och inga problem. Nästa sväng dör skotern till och motorlampan tänds men går bra att köra vidare, men skotern hickade till några gånger till på vägen hem.

När jag kom hem kollade jag hur man läser ut felkoder, höll in M knappen och tryckte på hel/halvljus och fick upp att det inte fanns några felkoder och motorlampan lyste inte då heller. Lagras inte felkoder som på en bil eller behövs det utrustning för att få fram felkoder?

Funderar även på om det kan vara bränslepumpsrelät som spökar när det blir varmt? Sitter ett relä på 20amp och ett på 50amp i boxen, är det på 20 till bränslepumpen?

Några andra tips tas tacksamt emot.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Det finns ju även ett högtrycksfilter, på nyare fyrtaktarna sitter de i tankarmaturen bakom 2 torx skruvar. Men kan hända att du har ett filter i silver på bränsleslangen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Testa även att öppna taklocket då den jäklas. Stäng av motorn när den går som sämst och öppna tanklocket. Om de pyser till då så är avluftningen tät och då beter de sig som din gör.
 

Ski doo 1200.

Medlem
7 apr 2022
17
1
3
52
Timrå
Tack båda två, högtrycksfiltret dom sitter på slangen är bytt och har testat öppna tanklocket redan och inget undertryck där.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Då låter bränsletrycksregulatorn misstänkt.Jag antar du bara bytte bränslepump och inte regulatorn? Mät helst bränsletrycket under körning för då ser du om trycket sjunker då den tappar effekt .Om den tappar tryck så kan btr va väck eller strömmatningen till pumpen. För att utesluta strömbortfall till pump så kopplar man in en multimeter eller votmätare på strömkablarna till pump. Tejpa fast multimetern på styret och kör tills de dummar sig. Samma sak med mätning av bränsletryck, jag brukar ta en vanlig däckpåfyllnings manometer och T-koppla in på bränsaleedningen till fuelrailen. Tryckmätaren tejpar jag fast i styret.
Enklast test är voltmätning så börja där.
 

Ski doo 1200.

Medlem
7 apr 2022
17
1
3
52
Timrå
Då låter bränsletrycksregulatorn misstänkt.Jag antar du bara bytte bränslepump och inte regulatorn? Mät helst bränsletrycket under körning för då ser du om trycket sjunker då den tappar effekt .Om den tappar tryck så kan btr va väck eller strömmatningen till pumpen. För att utesluta strömbortfall till pump så kopplar man in en multimeter eller votmätare på strömkablarna till pump. Tejpa fast multimetern på styret och kör tills de dummar sig. Samma sak med mätning av bränsletryck, jag brukar ta en vanlig däckpåfyllnings manometer och T-koppla in på bränsaleedningen till fuelrailen. Tryckmätaren tejpar jag fast i styret.
Enklast test är voltmätning så börja där.
Tack, jag funderade också på om pumpen verkligen får rätt spänning. Hade en tanke på att mata den via ett separat relä.

Bränsletrycksregulatorn kostar väl inte så mycket att byta på chans heller så kanske ska byta ut den för att vara säker.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Voltmäta pumpens ström under körning är lättast men jag tror inte på det felet. Regulatorn brukar man byta ut samtidigt som pumpen därav att de oftast säljs som kompålett kitt pump med regulator. Nu har jag inte ens kollat vart regulataorn sitter på din maskin men om den sitter i tanken så har många olika maskiner haft problem att btr åkt loss eller en gummipackning åkt på sniskan.
 

Ski doo 1200.

Medlem
7 apr 2022
17
1
3
52
Timrå
Voltmäta pumpens ström under körning är lättast men jag tror inte på det felet. Regulatorn brukar man byta ut samtidigt som pumpen därav att de oftast säljs som kompålett kitt pump med regulator. Nu har jag inte ens kollat vart regulataorn sitter på din maskin men om den sitter i tanken så har många olika maskiner haft problem att btr åkt loss eller en gummipackning åkt på sniskan.
Tack för grym support 👍jag såg inget i tanken som borde varit en bränsletrycksregulator och för mig att jag läst att den sitter utanför på modeller fram till 2011 då den sitter i tanken.

Hade helst köpt hela kittet med pump nya packningar och regulator, men produkten var restad överallt så köpte en universal pump i stället. Jag trodde inte det var vanligt att regulatorn gav upp och tänkte att om fjädern i den blir sliten blir trycket för högt i stället. Men det kanske inte är så dom går sönder.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
När man tittar på ski-doos sprängskiss på din modell så ser ju pumpen/tankarmaturen ut att vara snarlik som på nyare summitar mm. På de nyare finns ju ett standardfel där bränsletrycksregulatorn lossnar delvis och tappar tryck. Det åtgärdas genom att fästa fast den bättre. Men om din ser ut som den på bilden verkar det vara annorlunda och jag skulle gissa att BTR:en sitter där jag ringat in. På nyare modeller sitter den i princip på andra sidan locket bara och sitter sämre fastsatt.

30115
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De va svårt att hitta en btr men här finns en som passar 09-11. Den bör sitta inne i tankens pumphus.
Men den kan va hel så mät bränsletrycket under körning innan du byter.
Som enig9911 skriver så kan du ha tur att din btr åkt på sniskan i pumphuset.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
När man tittar på ski-doos sprängskiss på din modell så ser ju pumpen/tankarmaturen ut att vara snarlik som på nyare summitar mm. På de nyare finns ju ett standardfel där bränsletrycksregulatorn lossnar delvis och tappar tryck. Det åtgärdas genom att fästa fast den bättre. Men om din ser ut som den på bilden verkar det vara annorlunda och jag skulle gissa att BTR:en sitter där jag ringat in. På nyare modeller sitter den i princip på andra sidan locket bara och sitter sämre fastsatt.

Visa bifogad bild 30115
Den du ringat in är filtret. Btr'en sitter på andra sidan
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Ahaa, som sagt på de nyare sitter den ju på andra sidan men det var inte lika självklart på de äldre.
Aa kan kanske skilja dom emellan lite ja :) en 2019 Yeti 600 ace såg då ut som på din bild iallafall, lite micklig konstruktion :)
 

Ski doo 1200.

Medlem
7 apr 2022
17
1
3
52
Timrå
Tack för allt engagemang här, tyvärr har vädret gjort att jag är tveksam till att det går att felsöka till helgen. Krävs ju en längre tur för att få fram felet också.

Pratade med en mekaniker på en skoter verkstad igår som trodde det var vatten i bensinen som kunde orsaka dom problem jag har.
 

Ski doo 1200.

Medlem
7 apr 2022
17
1
3
52
Timrå
Provkörde idag tills jag fick motorlampan att lysa igen och kollade felkoder då. P0232 fick jag fram och vad jag läst säger den att bränslepumpen drar för mycket ström och det är ju logiskt då den jag satte dit är kraftigare.

Jag köpte ju den här pumpen då ersättningump var restad och komplett pump kostade nästan 20 procent av skoterns värde.

Funderar på att sätta ett relä till pumpen, tror ni det funkar att ECU bara driver relä och batteriet matar pumpen eller bör jag sätta relä parallellt med matningen av pumpen från ecu? Eller försöka få tag på en original pump?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Kraftigare pump? Har du köpt en pump som ger mer tryck eller hur menar du med kraftigare? Enda sättet att den ska dra mer ström är om den ger bet högre tryck, ex om org pumpen ger 4 bar och den du köpt dger 6-8 bar. Fenomenet blir då att btr släpper tillbaka mer soppa så trycket blir visserligen rätt men den pumpar onödigt mycket bränsle på returen och de drar onödigt med ström. Jag köpte nyss en billig pump 260 kr från någ ford och satt i en Lynx Rave 600sdi men då va jag noga med att köpa en med samma grundtryck som org pumpen hade, i detta fall 4 bar de fanns flera likadana bilpumpar som gav bara 3 bar, ja allt från 3-6 bar fanns det.
 

Ski doo 1200.

Medlem
7 apr 2022
17
1
3
52
Timrå
Kraftigare pump? Har du köpt en pump som ger mer tryck eller hur menar du med kraftigare? Enda sättet att den ska dra mer ström är om den ger bet högre tryck, ex om org pumpen ger 4 bar och den du köpt dger 6-8 bar. Fenomenet blir då att btr släpper tillbaka mer soppa så trycket blir visserligen rätt men den pumpar onödigt mycket bränsle på returen och de drar onödigt med ström. Jag köpte nyss en billig pump 260 kr från någ ford och satt i en Lynx Rave 600sdi men då va jag noga med att köpa en med samma grundtryck som org pumpen hade, i detta fall 4 bar de fanns flera likadana bilpumpar som gav bara 3 bar, ja allt från 3-6 bar fanns det.
Hittade en pump på Biltema med samma mått först, men den gav bara 3 bar och eftersom det är för lite läste jag på nätet på måtten och köpte en som skulle passa utan att behöva modifiera. Den hade både flöde och tryck som skulle räcka, vet inte exakt vilket tryck den ger men flödar 265l/t första turen gick den drygt tre mil utan att tända motorlampan.

Läste på nätet att det var andra som fått samma felkod efter byte till en wallbro pump som verkade vara vanligt att byta till. Samma med Sea Doo vattenskotrar. Där monterade dom ett relä och körde jorden från ECU via relä och det funkade kanon för dom.

Hade så klart varit enklast med en original pump, men tror jag testar med ett relä.
 

Ski doo 1200.

Medlem
7 apr 2022
17
1
3
52
Timrå
Problemen fortsätter. Monterade ett relä för minus för att avlasta ECU som matar minus till bränslepumpen. Körde en sväng och då brann 10A säkringen till pumpen vilket egentligen inte är så konstigt då nya pumpen är kraftigare.

Läste att dom som uppgraderar pumpen i Sea Doo sätter i 15A säkring och det funkar bra. Vet inte hur mycket dom är gemensamt mellan vattenskotrarna och snöskotrarna från Ski Doo och Ses Doo men förmodligen delar dom mycket. Men känns lite kul att peta i en större säkring så förmodligen bäst att köpa ett till relä som matar pumpen.