Problem med servomotor Crossfire -10

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Hej, helt plötsligt börja cf:n gå som ett arsel å blinka både ECU 16 och 18 på displayen. Puttrade hem å plockade isär och gjorde rent gilijotinerna noga för dom va rätt skitiga.

Satte ihop allt och satte dit vajrarna och vred servon så pass så vajrarna blev sträckta som på bilden, resultat: den slutade larma ECU 18 men 16 kvarstår och jag får inte servon att röra sig

spelet på vajrarna är rätt "35 mm"

Är det så jävligt att servon har sagt upp sig eller?

ECU 18: Failure in servomotor.

ECU 16: Incorrect adjustment/failure in APV cable.

 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Ingen som har haft samma problem?

Edit:
Har mätt motståndet mellan den svart/vita och den gula kabeln och det stämmer, mellan 4700 och 5000 ohm sen har jag också tvångskört den med 12v på röd/svart och svart/röd och den snurrar åt båda hållen beroende på fasvändning. Men vad är den orangea kabeln till?

Båda vajrarna ligger på 35mm precis och det går lätt att lyfta portarna manuellt om man drar i vajern

Kan det ändå vara servon det är fel på? Eller ligger felet i ecu:n?
 
Last edited:

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Det är tre kablar till sensorn / potentiometern. "Matning", "Signal", "ref / sensor jord).

Att mäta mellan dom yttersta som du verkar ha "Matning" - " Jord" ger väl inte så jätte mycket. Du ser bara totala värdet på potentiometern.

Du vill mäta "jord" till "signal" och se att motståndet varierar på ett snyggt sätt med hur du vrider motorn. Att mäta "matning" till "signal" fungerar också ger bara inversen.

Ex. du har vridit till lägsta ohm värdet du får. Om du sedan vrider åt andra hållet ska värdet ändras kontinuerligt uppåt så det ökar hela tiden du vrider. Värdet får inte helt plödsligt försvinna eller hoppa upp eller ner.
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Har provat att byta servo till en annan men inte häller den vill röra på sig varken vid start eller om man varvar motorn över 6400, Btw öppnar portarna när motorn är kall, när den fortfarande går på varmkörningsprogram?

Har summrat kablarna till ecu:n och där verkar alla kablar vara hela om man mäter mellan kontakten till servon och kontaktern på ecu:n

Man skulle haft någon annan ecu och prova med men man känner ju fan ingen som har nån arctic med nya H.O.-motorn

Så finns det något mer man kan göra i felsökningsväg? Eller är de bara å lämna in den å bita i de sura äpplet?
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Ska den redan öppna på 6400?, har mekat lite med vår F6, den vill ha 8300 (!) för att öppna. Vrålar bra i garaget då för övrigt....
Får man sno tråden lite också; Jag skulle vilja veta om du/nån känner till var det låsblecket som ligger över servomotor hjulet finns att få tag på, eller vad det heter? Letat med ljus å lykta efter detta!
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
huvva... får mardrömmar när jag tänker på servomotor... hade precis ett sånt här fel för bara någon vecka sedan, böt en vajer som gick lite tyngre än den andre och böt även servomotor och nu knallar den på som aldrig förr. jag hade 2 andra motorer att testa emellan men testade bara en då den ena hade lite defekt, men den jag testade funkade inte så jag uteslöt att det var fel på apv motorn. men efter 2 veckors skruvande beslöt jag mig för att testa den andra motorn som hade en liten defekt, och då jäklar hoppade den igång. 2 veckors onödigt skruvande... är du helt säker på att den motorn du testat också är hel?
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
huvva... får mardrömmar när jag tänker på servomotor... hade precis ett sånt här fel för bara någon vecka sedan, böt en vajer som gick lite tyngre än den andre och böt även servomotor och nu knallar den på som aldrig förr. jag hade 2 andra motorer att testa emellan men testade bara en då den ena hade lite defekt, men den jag testade funkade inte så jag uteslöt att det var fel på apv motorn. men efter 2 veckors skruvande beslöt jag mig för att testa den andra motorn som hade en liten defekt, och då jäklar hoppade den igång. 2 veckors onödigt skruvande... är du helt säker på att den motorn du testat också är hel?
Nä, jag är inte säker på att den funkar, blir väll till å prova motorn från brorsans f8
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
lämnade in min till luva motor och dom konstaterade att de va ECU-boxen som hade brunnit, men nu är de så att den kostar 13 600:- och de tyckte ja va lite väl saftigt, så är det någon som har något förslag på vart man kan få tag i en begagnad, har hört med storumans skoterskrot men dom hade ingen

Finns det någon annan skrot som kan tänkas ha en? eller nån här på forumet som har någon
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Storsunds bildemontering, falu bildemontering, luleå skoterdemontering, Norrservice mek&motor är några jag kommer på. Ebay skulle jag annars sikta på!

Men först och främst måste du ju komma fram till vad är orsaken är till att den brunnit! Annars blir du tvungen att få tag i ytterligare en efter att den nya brunnit igen..