Problem med Polaris 650 RXL.

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Hoj!

Har lite problem med min 650 RXL -91.
Den är trimmad med AAEN tippelpipor och chip.

Den går hur fint som helst i början, men sen när man har kört typ 5min så börjar den blödra, blir orklös och ibland även några avgassmällar.

När man då kollar stiften så är dom blöta och knappt någon gnista alls på två och helt dött på en.
Vad kan det vara för fel?

Kan även tillägga att batteriet är bra och att jag testat att klippa bort en liten bit på varje tändkabel och sendan skruvat till baka dom utan någon skillnad.

Tack på förhand!

 

Pynke

Medlem
1 jan 2000
14
1
1
Hej. Det låter som att du har problem med matarspolen till tändningen.de kan tappa späningen när de blir varm. Det är nog bara att försöka få tag på en ny tändplatta.
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Jag tycker också att det låter som spolen, dom brukar man kunna få omlindad för några hundringar.

Mvh
Hans L
Piteå
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Okey!

Ifag när jag skulle starta den kollade jag gnistan och då var den ganska bra, när jag sedan hade kört ut den ut garaget så var gnistan borta.
Är det spolarna innanför svänghjulet som ni menar?
Kan man mäta dom och se om dom behöver lindas om eller?
 

Pynke

Medlem
1 jan 2000
14
1
1
Jepp det är spolarna innanför svänghjulet som vi menar,det är svårt att mäta upp dem i och med att dessa kan fungera som de skall när de är kalla, men bli helt värdelösa så fort de har tagit värme. ta kontakt med en polaris verkstad så kan de kanske tipsa dig om hur du kan kolla med vanlig multimeter och få ohm-värdena som de skall ligga inom(min rep.handbok ligger i fjällstugan så jag har svårt att få fram värdena åt dig)
Lycka till!!
 
Reactions: Edvards

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Hej igen!

Nu har kommit på en sak.
Det sitter en vippbrytare brevid tändningslåset.
Om jag vippar ner den så går bensinpumpen igång.
Om jag vippar upp den så är bensinpumpen av.

Testade och drog en lite repa med brytaren på. Efter ett tag så börjar den dö och smälla.
Sen pallade jag upp den och testade igen, ssmma sak den dog.

Sen testade jag att palla upp den och ha brytaren av ett tag, då gick motorn bara på tomgång eftersom att pumpen inte ger den någe bensin.
Sen satte jag på bryraren igen och då gick den som fan, den dog inte, den small inte, allt var frid och fröjd. Men sen efter ett tag så började den dumma sig igen. Jag bröt stömmen till pumpen ett tag, sen satte jag på den igen och då gick den bra igen.

Kanske det är nått med att den får för mycket bensin och när jag stänger ner pumpen ett tag så får den ingen bensin sen när jag ger pumpen ström så får motorn rätt mängd med soppa ett tag, sen ger pumpen den för mycket soppa?

Nu har ni någon att klura på.
Den är som sagt trimmad med AAENtripplepipes och chip.
Jag är nästen övertygad om att den skulle gå bra iaf bättre med orginal grejjor men jag har ej några sånna. Plus att man vill ju att den ska gå bra fast att den är trimmad.

 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Hmm... nu blev det krångligare plötsligt... det kan fortfarande vara något elfel, men nu tycker jag nästan det låter som att dina spridare inte håller riktigt tätt, utan det läcker igenom för mycket bensin när trycket blir högt nog.... bara en spekulation dock....

Mvh
Hans L Piteå
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Nu har jag mätt upp tändsplarna.
Få se om jag gjorde rätt.

Den högra visar : Mellan minus på spolen till tändhatten: 12,35 ohm
Den mittersta visar: Mellan minus på spolen till tändhatten: 11,65 ohm
Den vänstra visar : Mellan minus på spolen till tändhatten: 0 ohm

Mellan plus och minus på spolen visar samtliga 0,4ohm.

Antar att felet ligger i den vänsta spolen eftersom den visar 0 ohm.