Problem med m800, trasig topp?

Oldarn

Medlem
15 apr 2016
5
0
1
M800 2012

Drog igång skotern efter en tids vila och lät den gå på tomgång medans jag skottade fram den. Den gick ett kort tag men sen strejkade den och vägrade starta igen. Antog att det berodde på att snö täckte avgasröret och att den blev sur.
Drog in den i garage och lät den stå över natten, satte sen dit nya stift.
Då startade den men gick väldigt dåligt och hade väldigt mycket vita avgaser.
Jaha o-ringarna i toppen har väl gått sönder tänkte jag och bytte dom men den startar ändå inte. Tände några gånger för att sen avgasknalla och vara helt död
När man river lös stiften är dom blöta, mest troligt kylarvätska

Om man tar lös lilla slangen på toppen som går till påfyllningsrörett för kylarvätska sprutar det ut vattnen från röret. Osäker om det ska göra det.

Vars och varför kommer det in kylarvätska i cylindrarna? Känns ju som att det inte borde kunna hända innan skotern är varm och har tryck i systemet. Inte efter några ryck i snöret...
Toppen ser hel och rak ut, den har ju inte kokat eller gått varm heller.

Nya o-ringar och momentdragen topp
Den har komp
Nya stift med gnista
Bränsle fram till spridarna
Har provat ta lös bränsleslangen och dra den torr men verkar inte hjälpa.
 
Last edited:

Oldarn

Medlem
15 apr 2016
5
0
1
Tveksam om det kan vara den som ställer till det så här men hittade faktiskt en skada på vajern. Den löper som den ska ändå men kan ju ha varit frysen tidigare. Hur kontrollerar jag brytaren?

Edit:

Okej, kopplade ur det jag antar är givaren i gashandtaget, kopplade ur soppapumpen och tog bort stiften och drog som en idiot för att få den torr.
Fick igång den men den går som ett rövhål för att sedan dö när man försöker gasa och sen vill den inte starta igen.
 
Last edited:

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
På den jag hade stängde den spridarna om man höll mer än Halv gas. kunde på så sätt dra den " torr"
låter mer å mer som den där brytaren borde ha gått bra om du kopplat bort den men är osäker på hur det är kopplat 12 jag hade problöem på en 09 cf 1000.
Jag kolla de brytaren genom att hålla i mot så att den inte kunde röran sig in mot handtaget vid gas på drag. då dog den och var väldigt svår startad igen.
 

Oldarn

Medlem
15 apr 2016
5
0
1
Har nu provat med brytaren i alla möjliga lägen och provat byggla den men det gör ingen skillnad.

Har ohm mätt spridarna och mätt strömmen fram till dom.
Rivit avgasportarna
Rivit insuget och kontrollerat reedsen
Fortfarande bra gnista på alla stift

Motorn är totalt översvämmad med soppa
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Finns bara en sak att göra då. Ta lös kåpan framför tanken så du kommer åt tankarmaturen. Och ta lös kabeln till soppa pumpen. Sen drar du tills den startar och låter den gå tills den stannar av sig själv.

Är inte helt ovanligt att dom blir tok sur av soppa när man lämnar dom på tomgång och när man försöker starta den blir det bara värre för den sprutar in mer soppa.

Här finns film som behandlar ämnet och hur man löser det
https://youtu.be/rfCUClyA-pc
 
Last edited:

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Hade samma problem förra veckan. Var ute och körde och plötsligt gick motorn riktigt dåligt för att sen slockna. Motorn var helt översvämmad av soppa. Tömde den och kopplade bort bensinpumpen samt slangen och körde motorn tom. Den gick helt ok när bensinpumpen och slangen var bortkopplade så länge den hade soppa. När jag trodde allt var bra så kopplade jag in bensinpumpen samt slangen och började dra, försökte komma igång men inget. Motorn var genomblöt direkt efter några drag. Hade bytt tändstift och kollade stiften så såg det ut som att den bara tände på ena cylindern. Började då felsöka spridarna. Så efter en stunds letande att ena cylinderns (den som inte tände) spridares kabel hadde skavt mot cdi boxen och jordat den vägen=spridaren tok öppen hela tiden. Inte konstig att motorn inte orkade tända med all soppa som sprutade in. Snabb fixade det med lite el tejp och provade starta och gick igång på första draget. Läste lite på forum i USA och där var det några andra som också råkat ut för samma sak så värt att kika så spridarna inte kortslutar/är öppna pga kabelbrott.

Lycka till