Problem med LYNX garantier... ?

joop

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Är det fler som drabbats av att Lynx vägrar stå för uppenbara brister på sina maskiner, bara för att garanti tiden nyss gått ut..?

Min 1 års garanti gick nyss ut, och skotern har gått 140 mil.
Då går drivaxeln rakt av, vilket medför att även kedjekassen går sönder.
:mad:
Både jag och verkstaden är överens om att det beror på materialfel, men det tycker inte Lynx..
Det blir märkesbyte till nästa säsong.
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Garanti

Du har ett års garanti och två års reklamationsrätt, men om man kontrollerar ditt chassienummer i din handlares system så ser du att du har två år:s garanti som du kan utnyttja, vilket innebär att du åker in med maskinen och handlaren beställer alla delar som behövs och sedan gör de en vanlig reklamationsansökan och påpekar att drivaxeln är problemet så ska nog allt gå bra.
Var har du köpt maskinen?
 

joop

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Så gick det..

Ja det krävdes att "hota" med konsument köplagen för att detta skulle lösa sig.. Nu har jag den grövre förstärkta drivaxeln, nya drivhjul, lager och kedjekasse i skotern, och det kostade mig ingenting.
Sen kan man väl fundera på om det var BRP eller skoterhandlaren som försökte tjäna in en hacka på att hävda att ettårsgarantin var över.. :rolleyes:
 

hoblin_revo

Aktiv medlem
5 dec 2005
70
0
6
offerdal
Det lär väl vara handlaren som vill ha betalt av både dig och utav brp. det finns ju många luriga handlare runt om i landet.
 

Freddde

Välkänd medlem
1 jan 2000
170
0
6
Garanti?

Skulle ta en sista repa me min RC 800 -06 i helgen och hörde efter ett tag hur något skramlar i boogien. De visade sig att gasbehållaren till den främre boogiefjädern hade lossnat från sitt fäste och flög omkring inne i boggien vilket ledde till diverse skador på hjul, gasbehållaren, fjädern mm. Inga stora skador men ändå..
Så min fråga är nu om detta gäller som garantisak? Ja menar de ska väl inte börja lossna saker på en så pass ny skoter!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Freddde skrev:
Skulle ta en sista repa me min RC 800 -06 i helgen och hörde efter ett tag hur något skramlar i boogien.
De visade sig att gasbehållaren till den främre boogiefjädern hade lossnat från sitt fäste och flög omkring inne i boggien vilket ledde till diverse skador på hjul, gasbehållaren, fjädern mm. Inga stora skador men ändå..
Så min fråga är nu om detta gäller som garantisak ?

Ja menar de ska väl inte börja lossna saker på en så pass ny skoter!
Det du först och främst måste göra är ju att höra av dig till din handlare och höra vad dem säger om detta.
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Freddde skrev:
Skulle ta en sista repa me min RC 800 -06 i helgen och hörde efter ett tag hur något skramlar i boogien. De visade sig att gasbehållaren till den främre boogiefjädern hade lossnat från sitt fäste och flög omkring inne i boggien vilket ledde till diverse skador på hjul, gasbehållaren, fjädern mm. Inga stora skador men ändå..
Så min fråga är nu om detta gäller som garantisak? Ja menar de ska väl inte börja lossna saker på en så pass ny skoter!
Det skall gå på garanti, du har ju inte fifflat själv där så