Problem med locket till oljetanken..

Birchman

Medlem
2 mar 2013
22
0
1
Vaxholm
www.youtube.com
Tja, vet inte om jag är den enda som har haft detta problem men locket till 2-takts oljetanken går inte att rubba.. Köpte skotern begagnad i sommras så har gjort något annat än att tvätta och fixa lite med den i garaget och det var då jag märkte att locket sitter som berget. Det kanske finns någon som haft samma löjliga problem och vet hur det enklast fixas?

Mvh Jonathan
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Ta i som F..
Om du har en stor polygrip som når över får du makt nog att dra lös det men lägg en dubbelvikt trasa emellan så du inte förstör locket.
Sen kliver du in hos närmsta BRP ÅF och säger att du vill köpa en stödhylsa till oljetanken om det inte sitter någon där redan.

Att folk måste ta i så förbannat för att sätta fast ett oljelock
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Vet ju inte vare sig vilken maskin eller årsmodell du har köpt. Men ganska vanligt på många årsmodeller är att själva påfyllningshålet deformeras av värme från avgassysystemet, med oljeläckage som följd. Den banligaste åtgärden brukar bli att folk skruvar åt locket hårdare och hårdare.
Så förmodligen käkar du lite extra med gröt, alternativt tar en större polygriptång och vrider av locket.
För att åtgärda problemet med ovalt hål monterar man en sådan här: http://www.skoterdelen.com/distansring-for-oljebehallare-p-30469-c-2433.aspx.
Kolla dessutom att packningen i oljelocket inte är skadad/deformerad. Packning finns inte att köpa lös, utan nytt lock måste därför inköpas om packningen är kass. Lock hittar du också på samma.ställe du köper ovanstående insats.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Vet ju inte vare sig vilken maskin eller årsmodell du har köpt. Men ganska vanligt på många årsmodeller är att själva påfyllningshålet deformeras av värme från avgassysystemet, med oljeläckage som följd. Den vanligaste åtgärden brukar bli att folk skruvar åt locket hårdare och hårdare.
Så förmodligen käkar du lite extra med gröt, alternativt tar en större polygriptång och vrider av locket.
För att åtgärda problemet med ovalt hål monterar man en sådan här: http://www.skoterdelen.com/distansring-for-oljebehallare-p-30469-c-2433.aspx.
Kolla dessutom att packningen i oljelocket inte är skadad/deformerad. Packning finns inte att köpa lös, utan nytt lock måste därför inköpas om packningen är kass. Lock hittar du också på samma.ställe du köper ovanstående insats.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk


Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
hade samma problem som dig "birchman"
gjorde följande

*oljefilteravdragare för att få loss locket som satt som fan (finns på biltema)
*köp insatshylsa som de länkats om tidigare, sätta i den, lite knixigt då hålet var ovalt
*klippa/stansa ut en ny packning till locket av vanligt packningsmaterial av rätt dimension
 

Birchman

Medlem
2 mar 2013
22
0
1
Vaxholm
www.youtube.com
Både jag, farsan och grannen har försökt :p och polygripen får inte plats runt locket.. Hehe, har kollat på en sån där som "__Marcus" länkade och hade tänkt köpa en sån så fort jag får bort det förbannade locket!

Får väll ta och köpa en större polygrip antar jag. :)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Både jag, farsan och grannen har försökt :p och polygripen får inte plats runt locket.. Hehe, har kollat på en sån där som "__Marcus" länkade och hade tänkt köpa en sån så fort jag får bort det förbannade locket!

Får väll ta och köpa en större polygrip antar jag. :)
Ta en lagom stor brädbit sätt ändträt mot en av "vingarna" på locket och knacka med hammare i rätt riktning såklart.