Problem med kedjespännaren?

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Hejsan alla skoterfantaster!
Jag har nyligen köpt en F7 -04, förra ägaren hade då nyligt bytt kedja + drev.

Så nu tänkte jag då spänna kedjan men det är där jag har fått lite problem.

Först vill jag bara försäkra mig om jag att skruvar i rätt sak, visst är det skruven/bulten som är inringad i rött som är kedjespännaren?
IMAG0376.jpg

länk till bild ifall den inte skulle funka: http://img683.imageshack.us/i/imag0376r.jpg/


Vidare så är det så att den är väldigt tung att både skruva in och ut, dvs det går inte alls med fingerkraft som det bör och även med verktyg är det relativt tungt.

Jag vågar inte skruva allt för mycket pga rädsla att förstöra gängningen, men det verkar inte vara något fel på gängningen.

Så är det någon som vet varför det går så i satans tungt att skruva?

mvh
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
min går åxå tungt. Står att man ska skruva in den för hand och sen skruva åt låsmuttern men min går så tungt så de går inte. Ja fick öppna kedjehuset och skruva samtidigt som jag kollade när kedjan vart sträckt.
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Okej, då är jag inte den enda med detta problem.
Kanske ska vara så då eller, någon som vet hur det bör vara?
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
eftersom de står att man ska kunna skruva in den för hand så tror ja vi har nån defekt men vad vet ja inte. hoppas nån annan vet
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Ngt. krokig bult? Skit i gängorna i själva kedjehuset?

Har fått ha lös på nån skoter tidigare i rengöra bult och gängor i kedjehuset för att de ska gå med handkraft.

Även varit med om att på skoter med annan slutburk monterad så låg ena fästet till burken å skavde på bulten så gängorna blev förstörda.