problem med instrumentpanelen

vetdu33

Prospect sledder
1 jan 2018
3
0
0
östersund
Tjena, här kommer en helt novis mekare och skoter åkare.

köpte min första skoter för 2 år sedan en lynx 800 rave re 2009

har sedan köpte haft ett antal problem, där vissa har ÅF löst på garanti
dock har ju min köp garanti slingrat sig vidare och sitter nu med en skoter vars instrumentpanel kör ljul belysning och disco var o varannan minut.

allt börja med att hastighets mätaren helt random dog. även när man startar skotern så rörde sig inte hastighets mätaren, måtliga problem att leva med i mina tycken, men nu har de eskalerat vidare, som sagt så kan jag inte längre se något alls på panelen den är helt blank, visar dock om jag sätter på hel eller halv lyse med blå indikation,varv räknaren fungerar lite till och från men resten är helt dött, ibland så försöker den ge indikation på något men de ser ut som heroglyf mönster med ihoptrycka symboler samtidigt,

polarna tror de kan vara " givar fel / sensor fel " har ingen anning vad de kan innebära men och hur man löser detta, men vill gärna lära mig, som sagt så blir man ju inte bra på detta om man inte kan lära sig meka med sakerna,

funderar på om de är bäst att lämna in den på verksta men de kan ta 1-2 månader och då tänker jag evt byta skoter.

någon som kan något om givare och instrumentpanelen på en lynx 800? :)

jag glömde tillägga att om jag kör på en knölig led så i guppen kan instrumentpanel börja funka i ca 1-2 sekunder eller starta om helt som om skotern starta för första gången dock inte hastighets mätaren
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
I och med att panelen slocknar helt och hållet så tror jag knappast på givarfel. Mest troligt i det här fallet är glapp eller överledning pga fukt på kretskortet i instrumentblocket.
Plocka isär, avsyna noga (gärna med mikroskop), bättra på tveksamma lödningar, gör rent, lägg på tork, sätt ihop.
 

vetdu33

Prospect sledder
1 jan 2018
3
0
0
östersund
I och med att panelen slocknar helt och hållet så tror jag knappast på givarfel. Mest troligt i det här fallet är glapp eller överledning pga fukt på kretskortet i instrumentblocket.
Plocka isär, avsyna noga (gärna med mikroskop), bättra på tveksamma lödningar, gör rent, lägg på tork, sätt ihop.
om ja nu visste hur man gjorde allt det :(