Problem med gasen.

Cribba21

Aktiv medlem
13 apr 2016
60
2
8
Sandviken
Som topic lyder har jag problem med gasen, allt började när jag var ute och åkte så tvingades rulla skotern ett varv och efter de har det bara strulat. Gashandtaget (tummen) släppte en aning och nu om jag skruvar åt det får jag nästan som "hänggas", nästan som skotern ligger kvar i varv och kryper sakta framåt, och om jag släpper på skruven under så gashandtaget sitter lösare så fungerar det men då sitter den för löst så det blir konsitgt att köra. Svårt att förklara men hoppas ni förstår.


Tacksam för svar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Släpp på skruven ännumer och klämmihop hantaget för hand tills det klickar till lite. Sen kan du dra åt skruven igen. Det är en inbyggd säkerhetsfunktion så att man inte ska bryta av gasen så lätt så att den ska vridas runt istället.
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Trodde jag var ensam om att ha varit med om detta.. Två gånger har det hänt att blocket "klickat ur" och det går inte att bara trycka ihop det med våld. Hädanefter följer en nyckel med i verktygspåsen, inte kul att råka ut för detta ute på fjället. Tips på billiga BRA gasblock?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Kan tipsa om ett bra och det är skinz throttleblock, känns som att det iaf för mig är värt pengarna slippa gashänget eller förhöjdtomgång i puder och problemen originalblocket medför. Första helgen utan problem sen jag monterade skinzblocket och hade jag vetat det jag vet nu hade det vart de första som skruvats dit.

Edit: man flyttar med gashängsbrytaren på skinz blocket och brytaren fungerar dessutom klockrent på skinz blocket.