Problem med drivkedja, f�r kort, f�r l�ng

Munhen

Ny medlem
3 mar 2013
3
0
0
Norrköping
Har en Arctic Cat El tigre -90 som fungerat väldigt bra.
Förra året så började missljud komma vid gaspådrag, ett ljud som påminner om något som slår.
Mattan är sträckt, broms är kontrollerad, inga andra lösa föremål som kan låta.
Kom fram till att drivkedjan har gjort sitt, öppnade upp växellådan för att se hur det ser ut. Bra med olja och inga metallflisor däremot så kan spännaren inte komma längre (automatisk spännare som stegvis spänner ju mer kedjan slits).
Tar loss kedjan och räknar för att kunna beställa en ny kedja, den gamla kedjan har 70 länkar (35x2).
Nya kedjan kommer och ska sätta tillbaka den, MEN då är den för kort..
Ja visst tänker jag, inte så konstigt kanske den som ägt den tidigare har satt dit en begagnad kedja.
Beställer en ny kedja med 72 länkar (36x2) som är nästa steg, MEN när den ska monteras är den alldeles för lång.
Det är här det börjar bli svårt för mig.. Vad ska jag göra.. :)

-Är det andra drev än original?
-Finns det några kedjor mellan 70-72 länkar?

Men som sagt, inget metallflis i oljan. Så troligtvis är det kedjan som har slagit mot spännaren, därav missljud.

Tacksam för all hjälp!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De låter som någon bytt drev. Men de är lätt att kolla gå in på Artcic cat oem parts och kolla vilka drev som ska sitta där.
Enligt ac reservdelar så sitter de 20t uppe och 39 nere. Till detta körs en 70 kedja.
De finns även 20/35drev med 68 kedja.
Jag sökte på en årg 90 eltigre "ext" Jag viste inte vilken modell du har.
Om du har en annan maskin så blir de annan org drevning så dubbelkolla de jag sökt fram.

Jag har beg 39 & 40t drev om du behöver men de är gjort för 13 platters bredd på kedja,,du kan ha bara 11 platters kedja?


http://store.arcticcat.com/Parts#/Arctic_Cat/1990_EL_TIGRE_EXT_[0650-096-1990-15-10]/DRIVE//DROPCASE_ASSEMBLY_[57010]/0650-096-1990-15-10/57010
 
Last edited:

Munhen

Ny medlem
3 mar 2013
3
0
0
Norrköping
Perfekt!
Jag har kollat vilka drev vi har nu, 20, 24, 39 tänder.
Då är känslan att vi har originaldrev, det sitter nämligen originalnummer på dreven. (Art nr nedan)

När vi bytte kedja första gången så tog vi en 70 kedja och den passade nästan, det saknades några mm men då hade den varit väldigt, väldigt spänd..
Vi testade att ta bort dreven och sätta tillbaka allt ihopsatt men inget gick, väldigt skumt.
Tanken är väl inte att det ska sättas dit med våld!?
Kedjan som satt innan är en 70 kedja, givetvis en sliten 70 kedja.


Art nr till vardera drev:
0602-234 Stora drevet
0602-356 Mellan drevet
0602-456 Lilla drevet
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Man får ta i rätt ordentligt när dreven och kedjan ska tillbaka och man brukar bli tvungen att vrida hit o dit på sekundärvariatorn så övre drevet hoppar in på rätt splice. Jag hänger på kedjan på dreven hängandes utanför lådan och trycker sedan dit dem på axlarna samtidigt, med milt våld och vridning av drivaxel!
De går inte sätta dit ett drev först och sedan försöka få dit kedjan och andra drevet sedan för kedjan har sidoförskutningsskydd på yttre länkarna dvs den kan inte glida av dreven axiellt.