Problem med drag xtx??

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
Hej jag har hört (ryktesvägen ) att yamahas orginaldrag till xtx är för klent! Finns det nån sanning i det?

//johan
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
För klent för vad? Att dra en kälke är nog inga problem alls. Dock kanske inte timmer doning. Men det är den skotern inte byggd för
 

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
Jag tänkte nog mest på på pulka i storlek som nilapulkan ca 80 kilo +kärring ungar och packning! Draget i sig håller nog men infästningen i skotern ser klen ut! Påverkan rakt bakåt tål den nog! Men när tyngden trycker neråt är jag orolig för tunnelförlängningens klena konstruktion+ att jag hört av en som känner en som hört att det håller dåligt

Johan
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Nytron går alldeles för ryckigt i låga farter för att man ska kunna dra på ett tillfredsställande sätt i mitt tycke, dock går det såklart att modifiera om man vill det.
 

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
Nja! Med en Viking...... Då skidar jag hellre! Man måste ju kompromissa lite! Utan möjlighet att låta familjen vara med ibland så blev man ju utan själv.......
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Men sluta skriva om andra modeller, johlid frågade bara om hans Nytro XTX med drag skulle hålla för att dra runt pulkan med.

Jag tror att du kan dra din pulka utan problem så länge draget är Yamaha tillbehör eller monterat av deras ÅF.
Dubbelkolla med ÅF vad denna tror om belastningen på draget, skulle den gå ryckigt så finns det lösning på det.
En fyrtaktare har perfekt vrid i motorn för att dra med, det som kan vara är att den går varm.
Ev. varmgång löser du med ett par isrivare.
 

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
Bra talat..... Tycker att denz drar utmärkt och oryckigt! Åf sade att Yamaha inte skulle sälja ett drag om det inte höll för det! Men jag är fortfarande osäker på hållfastheten i tunnelkonstruktionen! Plus att jag hört att det har havererat..... Tacksam för synpunkter från dom som har erfarenhet!

//johan
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
vi brukar dra en jävulst tung sladd bakom våran RTX som är ombyggd till XTX... även mer normala sladdar och kan säga att variatorremmen bränner du innan draget ger sig...
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Bra talat..... Tycker att denz drar utmärkt och oryckigt! Åf sade att Yamaha inte skulle sälja ett drag om det inte höll för det! Men jag är fortfarande osäker på hållfastheten i tunnelkonstruktionen! Plus att jag hört att det har havererat..... Tacksam för synpunkter från dom som har erfarenhet!

//johan
En eller flera som har haft problem, är det en så kanske det är av mindre vikt?
Finns det fler fall så finns det säkert förstärkningar att köpa redan :)
Som sagt kolla med din Yammahandlare så får du rätt svar.

Saknar du en handlare så kan du alltid ringa Henrik på Yammacenter i Sundsvall han brukar ha svar på det mesta. (hälsa från Jonny M.)
 

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
Tackar! Ska ta och kolla med honom!
Det var EN kille i arvidsjaur som hade förlorat drag med båge och hela kittet? Hört från honom själv!


//Johan
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Tackar! Ska ta och kolla med honom!
Det var EN kille i arvidsjaur som hade förlorat drag med båge och hela kittet? Hört från honom själv!


//Johan
Det är lugnt.
Ok det kan ha varit fel på just den maskinen eller på föraren så man skall inte belasta en modell eller ett helt märke bara för att "grannen hade hört något"…
Den kanske var ombyggd till XTX med dåligt resultat…
Jag tror du fattar vad jag menar, vill du vara säker kolla med någon som vet. :)

Posta gärna svaret du får så kan fler läsa om det tack.
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Jag får bryta isen och be om ursekt för uttalandet om vikingen...

Törs man montera ett drag på xtx i bara bärhandtaget bak? Jag tycker orginalet ser katastrofalt tråkigt ut :S
Jag skall i händelse av storkok dra med racer kälken med käk och dess tillbehör :)
 

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
jag skulle starkt avråda att montera en krok direkt i origiinalbåge! då den endast är fäst i tunnelplåden! och tunnelförlägningen är ju inte förstärkt nå nämnvärt tyvärr!! så tyvärr får duy nog svälja att monter ett förstärkt drag!

//johan