Problem med dieselkanon...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ja, vars börjar man.

Har köpt mig en dieselkanon för att värma garaget med tills att man får allt färdigisolerat och får upp en luftvärme pump, men det är inte förän till sommaren med lite tur.

Så just nu tänkte jag att dieselkanonen skulle funka.

Och det har funkat KANON=) Men Värmer lätt från minus 10 till pluss 15 på en timma.

Men för nån vecka sedan började problemet. Lågan brinner i 2-3 minuter, sen rycker det nånting förbannat, sedan går han igång 1-2 minuter, sen röker de nå förbannat, sen håller det på så tills den går i "safe mode" och stänger av sig själv.

vad FAN kan det var? Har tagit isär och blåst (bara lungkraft) i bränsleslangen, inget märkvärdigt där såvitt jag kan känna. Har även tagit upp bränslefiltret (Silfilter längst ner på bränsletappen), men ingen antydan till dynga där.

Har även skrapat rent tändningen (två metalltåtar som det slår gnista imellan för att tända lågan).

Bränslet är nytt så jag har svårt att tro att det är det.



Har kommit så långt att jag vet att gnistan bara kommer "av och till", ni som vet, skall det vara så? Jag antar att det är tänkt att lågan i sig själv, skall tända på dieseln som fortsätter flöda så att säga? Eller är det pga att gnistan försvinner, som brännaren dör?

Sista då, kan det bero på att det är just diesel? Är det för trögtänd då det är kallt, så lågan helt enkelt inte räcker för att tända på det? Utan det behövs gnista för att det skall komma igång?

Vore ju enkelt att tömma all diesel och stoppa i fotogen och testa, men skulle vilja ha lite feedback först.

Snällam HJÄLP! Vill inte skruva skoter i -12 grader... brrrr
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Samma sak händer ju när det tar slut på diesel, då röker den ju å säkringen löser ut.

Har inte orkat sätta mig in i hur dom fungerar, men nånting måste väl pumpa fram diesel? Är det pumpen som är dålig kanske?

BTW så är det jävulskt onyttiga avgaser från en sån där, jag har en själv så jag vet...
Skall man ha dom där man arbetar så rekommenderas eller nästa krävs det en med separat avgasutblås/skorsten.
Rätt vad det är så har du utvecklat en fin allergi mot bl.a diesel och andra petroleumprodukter
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Som jag förstått det är det fläkten som "suger" fram dieseln via en slang från luftburken.

att det inte är världens bästa avgaser vet jag, men det kan jag leva med, får ta tag i det problemet någon annan gång, har några lösningar på det problemet också, men just nu är problemet att det fan inte tänds...

fler med ideér?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Hjulboggie roules: Som jag skrev, det är inte glödstift, det är en gnista mellan två metallstänger (?)

arjeplogarn: Vad fan är en flamhållare ?=S
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tänk typ en spridare i en vanlig motor. Flamhållaren är typ som en spridare men den ska flöda med bränsle hela tiden och sen så ska det vara en låga alldeles där bränslet kommer ut.

Sot, smuts eller ålder brukar vara vad som får flamhållare att ge upp.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
okey. Då är jag med, munstycket alltså. Måste pröva ta isär det och se om det blive sotbilldning eller smuts där omkring.

Men kan det vara som jag tror då? Att gnistan (framför flamhållaren), bara är där för att tända på diesel flödet, och när den slocknar så skall dieseln som brinner, själv klara av att tända på den nya diseln som sprutas in?

Och är det t.ex. sot eller annat som "stör ut" diesel flödet så blir ju inte lågan kontinuerligt och därför dör den, och när då gnistan hoppar igång igen, så startar lågan osv. osv.

Kan det vara rimligt?
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Glöd funktionen är bara vid start.kolla om förbränningskammaren är sotig/sönderbrunnen.annars kolla bränsle tillförseln, trasig slang eller täppt filter. på min kanon finns en liten justerskruv och en bränsletrycksmätare som man ska kalibrera 1 gång per år tror ja de står. jag har justerat min några ggr på dom åren jag haft den faktiskt för den har gått sämre och ryktn har även märkt att man kan få justerat om man kör Mackdiesel eller acp diesel... vet inte vad du har för sort, min är en 21kw från x-Trading i Ljusdal:)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Hmm... Låter som att jag måste ta isär och kolla hur munstycket ser ut. Hat en pela men sitter ingen bränsletryckstegulator på den. Får pröva rengöra slangarna igen
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Kolla om det sitter ett en flamvakt i den, ett "öga" som ska se att den har en låga annars stänger den av. Det är en ljuskänslig liten sak som "ser" lågan. Den brukar vara ca 6-8mm i diameter, har värmaren sotat så ser inte ögat lågan och så stänger den av, dom gör sedan ett par omstarter tills den stänger av helt.


Säkert inte rätt kanon men principen är densamma.
Den inringade saken är ögat.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag hade anat att det var det optiska "ögat" flamvakten som Ante4wd säger. Är som en liten kameralins som kan bli sotig. Ta ur å gnugga mot skjortärmen.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Blir inte klok. Tog isär och rengjorde vad jag antar var flammvakten, var ett 4-5 cm långt rör med något som såg ut som en lins längst in. Såg inte vidare sotigt ut, men rengjorde den.

Tog även isär hela bränslemunstycket/magnetventilen. och däri såg det ut som apsnor. Rengjorde så det vart rent och fint, sedan satt jag ihop maskinen igen. Hände ingenting. Tog då isär magnetventilen och tog bort själva ventilen så det alltid är fritt fram för dieseln så att säga.

Satt ihop och då hoppade den igång, i några minuter. sen dog den. Satte då ihop magnetventilen som den skall sitta igen, och då startade den igen men bara några minuter, sedan dör den.

Det är väldigt tydligt att det sprutar diesel, men någon låga finns det inte så den dör, men fortsätter pumpa rök.

Prövade även koppla bort samt pröva bygla flammvakten men med exakt samma resultat, funkar i några minuter sedan dör den.

Måste även fråga om någon vet vad det är för något som sitter bredvid flammvakten, ser ut nästan som säkringen till en bil, men mkt kraftigare, och sitter även den vid ett hål så den kan "se" eller "känna av" värmen så att säga, vad är det? Provade koppla ur den med, utan resultat.

Blir knäpp! Någon fler som har ideér?
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
En kompis har liknade problem och de är flamvakten som är mongo. När han startar värmaren så låter han flamvakten sitta i hålet nån sekund och sen drar han ut den och har en lampa brevid så den tror att de är flamma.
 

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Kan man justera diselmängden någe? Har den överhettningsskydd? På ebern på traktorn så glödgar den tills bimetallreläet blir varmt å sen håller sig lågan tänd av sig själv. Så gnistan är bara för å tända lågan. Gick den konstant skulle det nog gå åt ett antal tändare.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Nu har jag haft lite mer tid att titta lite mer.

Bränsletillförseln är det inget fel på, inte heller gnistan. Men den slår ifrån fläkten av någon anledning, och nör den stängs av, så slutar det pumpa diesel. Lampan som tidigare bara har lyst då den varit på, blinkar nu med 4 sekunders mellanrum.

Skulle jag på något vis kunna "tjuvkoppla" fläkten så skulle den ju gå hela tiden, men det känns som fel lösning. Men varför stänger den av fläkten?