Problem med att gasen ej går i botten ibland XP 600 TNT -08

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Hej!

Har ett problem med att man ibland ej kan gasa fullt utan gasen fastnar på halvgas... men det blir ej gashäng utan den går tillbaka lätt.

vad kan vara fel?

kanske fått ett väck på vajern?

Tacksam för svar

MVH/Nicklas.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Problem med att gasen ej går i botten ibland XP 600 TNT -08

Kolla vajern nere vid oljepumpen. Den brukar bli sliten och börja fransa där.

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Nu har jag hittat några fel, nippeln uppe i gashandtaget satt fel och drog vajern snett, sen är infästningen mellan gasvajern och förgasaren lös så jag ska skruva åt den nu...

kan detta ha varit felet?

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Hej!

Nippeln som sitter vid förgasaren var ju lös och muttern som ska sitta undertill var inte på plats så jag fiskade upp muttern längs med vajern och drog åt nippeln.

Nu när jag startade skotern så ville den nästan åka iväg av sig själv... den varvade upp till nästan 3000rpm och då man gasade till så var de nästan som att det blev hänggas... så då blev jag rädd och stängde av skotern...

vad ska jag göra för att få till detta?? kan jag ha spännt vajern för hårt i förgasaren??

/Nicklas.

Björnen

Välkänd medlem
22 aug 2012
158
1
6
norrbotten/älvsbyn
Har du styrhöjare inte original extra hög eller så ? eller bara bytt styre så kan ju vajern vara för tight som det blev på min var tvungen köpa en förlängare men jag kopplade ihop den lite fel så gasen gick inte fullt ut men vet ej är ju inget snille om skoter men har du throttel så kanske du stoppade ned den fel om det går ??

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Jo har styrhöjare 165mm men den har alltid suttit där och den gick ju som vanligt innan jag rörde nippeln nere vid förgasaren som var lös. Jag har inte tagit lös vajern från förgasaren så felmonterad är den nog inte...

ska provstarta skotern imårrn igen med mattan upphissad, så får väll se hur den går

va som att då man rörde vid gasen så rusade tomgången upp till 3000rpm direkt, men har för mig den gjort så ngn förut också, kanske va för att man pumpa på gasen x antal ggr då skotern va av?

när man spänner vajern vid förgasaren är det finkänsligt då hur pass mkt man spänner?

Fler tips någon?

/Nicklas.

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Du ska ha slack på vajern när du inte rör gasen. Alltså attgasen glappar nån mm innan den drar i vajern.

Annars har du nog sliten vajer.

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
om den nu är sliten skulle jag köpa ny helt ärligt. asså vajern. försök se om din är sliten det minsta lilla gör stor skillnad. :)
Tror inte den är sliten, är nog en justeringsfråga... om den är sliten borde den ju vara slapp??
jag hoppas då på att inte behöva byta vajern för då får man ju riva ut halva motorn tydligen :/

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har du nått glapp vid gashandtaget? Dvs vid själva gasen, det ska vara nån mm det ska glappa där , är den stum så är vajern för spänd.

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Har du nått glapp vid gashandtaget? Dvs vid själva gasen, det ska vara nån mm det ska glappa där , är den stum så är vajern för spänd.
det är inget glapp, är nog för spänd... var väll därför den rusade på tomgången?

nippeln vid förgasarna hade ju vibrerat lös så när jag satt tillbaka muttern undertill så blev den väll för spänd antagligen

ska kika på det imårrn, är väll bara att slaka den nere vid förgasarna?

vajern satt ju även felmonterad uppe i gasreglaget så den drogs snett...