Problem med Arctic!

Rwestman

Välkänd medlem
6 nov 2009
214
0
16
örnsköldsvik
Hej! Har Hjälpt en kompis att plocka ihop en arctic cat 600 xc -08 efter ett haveri förra vintern. Han skickade iväg den skurna cylindern till Bengans i Östersund men den var för förstörd så han skickade en annan.
Men vi upptäckte ett problem nu när vi har satt på cylindern.... Det ska sitta ett slang fäste på cylindern för kylarvattnet. Det har Bengans dragit loss från den gamla cylindern och skickat med med den nya. Men hålet där den ska sitta i den nya cylindern är liksom mycket större än själva nippeln (vet inte vad jag ska kalla den för). Så vi vet inte hur vi ska få fast den. Bengans är på kurs i några veckor och är omöjlig att få tag på.
Men är det någon som vet hus man ska kunna få fast den? Skulle det kunna funka med kemisk metall?

Hoppas ni förstår vad jag menar :)
 

Rwestman

Välkänd medlem
6 nov 2009
214
0
16
örnsköldsvik
[/URL][/IMG]
Det är på hitre cylindern där pilen visar som ''nippeln''(fäste för kylarslangen) ska sitta. Men som sagt så är hålet för stort :wacko: Å så kan ni se hur den sitter på den andra cylindern.
Hoppas ni förstår lite bättre nu :blink1:
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Gå och köp en större nippel hos närmsta handlare av hydraul/slang tillbehör? slangen kan väl bytas till större?

Bara ett förslag. :)
 

Rwestman

Välkänd medlem
6 nov 2009
214
0
16
örnsköldsvik
Gå och köp en större nippel hos närmsta handlare av hydraul/slang tillbehör? slangen kan väl bytas till större?

Bara ett förslag. :)
Bra ide! Ska höra med skoterägaren om det:)
Men om vi hittar en nippel i rätt storlek, är det bara att ta en hammare och slå in den eller måste man täta/limma med något också?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Bra ide! Ska höra med skoterägaren om det:)
Men om vi hittar en nippel i rätt storlek, är det bara att ta en hammare och slå in den eller måste man täta/limma med något också?
Vet faktiskt inte hur man brukar fästa, det är ju inga gängor, kanske dom är ditpressade original eller nåt lim, sätter man nåt lim är ju risken stor att det kluddar igen hålet av misstag.

Tror dock inte man kan knacka dit alltför våldsamt då risken att skada nippeln är rätt stor med läckage som följd.

Men hittar man en nippel som är samma storlek som hålet borde man ju kunna kyla den med kylsprej och knacka dit den, då borde den sitta.

Kanske nån annan som vet.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16

Nipplarna är oftast dit satt med press passning och lite lim, bästa är om du mäter hålet och åker på en hydral firma som nämts ovan , enbra firma borde ha kunskapen om det där och vad du kan limma/täta med ochnärmsta diameter för bra passning .

Alternativ om du har cylindern lös att gänga en bit till närmstaM gänga för hål diametern och köp en nippel som är gängad + gäng tätnings lim .

Eller det alternativ du gillar bäst av alla förslag .

:ciao:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Att hÅlet är tätt eller inte är ju inte livshotande för maskinen.

Köp en nippel med lagom storlek och ta en limdutt och kladda fast. Det är ju inget tryck eller konstant vätska i den ändå.

Edit: såg nu att jag läst slarvigt och det är kylatvätska där. Stämmer det verkligen?
 

Rwestman

Välkänd medlem
6 nov 2009
214
0
16
örnsköldsvik
Att hÅlet är tätt eller inte är ju inte livshotande för maskinen.

Köp en nippel med lagom storlek och ta en limdutt och kladda fast. Det är ju inget tryck eller konstant vätska i den ändå.

Edit: såg nu att jag läst slarvigt och det är kylatvätska där. Stämmer det verkligen?
Okej, vi får prova och se om vi får det tätt.

Men angående om det är kylarvätska där så är jag ganska säker på det. Dock har jag inte varit med när maskinen skruvades isär och har inte kollat upp vars slangarna leder men kan det vara något annat?
Det går en slang från vardera cylinder och en från toppen som sedan går ihop till en grövre slang.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
jag är rädd för att jag haft fel måste jag säga. Skruvar en hel del gammelbigblock från AC just nu. Så tror det är därför jag misstog mig.

På de gamla maskinerna så sitter det en slang bredvid vardera avgasport, och dessa går bara ut igenom buken med olja och skit. Vet ej vad de gör, men någon typ av drenering/avluftning för avgasportarna kanske? Dysse kanke vet(?)

Men kollade på lite sprängskisser nu och håller med er nu att det är nog mest troligt kylarvätska, och då är det ju tryck så de ska vara tätt. Men mät hur grovt hålet är sedan köper ni nippeln som är exakt samma diameter, så får ni pressa dit den.