Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jo lite snö bygger dom men i vårat gäng så framstår min fr som bra jämfört med lynx boondocker 12 och en assault 12 bÅda dom är helt värdelösa.

Har också kollat lite på airframes men känns lite hårt att sätta kapen i chassit!

Vart bestälde du i från?

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Beställde från sledsolutions.com Gick på runt 3200:- med express frakt, med lite tur slipper man moms och tull. Blir iaf bra mycket billigare än vad det kostar i sverige.

Var själv inte så sugen på att börja kapa först, men tror det är lätt värt det. Skinz Airframe stöden ska ju vara bättre på alla sätt jämnfört med orginalen.

/Baner

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det jag blir fundersam på är ju att fotstegs förstärkarna försvinner så kommer det verkligen bli lika stabilt? Så är dom inte lackerade under förstärkarna så måste ju lösa den delen också så det inte blir så styggt.

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Som jag har förstått det drar man fast fotstegen på samma ställe som främre förstärkningen sitter, med bult + nitar, sen nitar man fast fotstegen i dom bakre förstärkningarna, sen sitter dom fast med bult i främre fästet vid fotholkarna, samt popnit längst hela tunnelkanten och i ett fäste baktill å tunneln.

Tänkte även limma fast fotstegen med industriepoxy för aluminium längst tunneln om jag ids.

Jo nackdelen är att det bli ren aluminium kvar vid främre förstärkningen, tänkte dock täcka över det med dekalkitet eller med kolfibervinyl, får se om dekalkitet räcker. väntat med att slänga på resten av dekalkitet tills jag får fotstegen så det blir snyggt.

Vad dom skriver på amerikanska forumen så ska dom här vara bra mycket starkare är orginal. Var en snubbe som skrev att han väger 130 kilo med full utrustning och inte haft några problem dom 160mil han kört med fotstegen. Förhoppningsvist så stämmer det.

Mina fotsteg anlände i sverige idag så får nog dom nästa vecka, blir troligen att slänga på dom nästa helg så kan ju alltid ta lite bilder av installationen så du ser hur dom sitter och vad som försvinner av orginalen.

/Baner

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Last edited:

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
[img=http://www.ladda-upp.se/tumnagel/ohoajpksstnpz/]

Gamla fotstegen borta.

[img=http://www.ladda-upp.se/tumnagel/jlxeoyekixrzch/]

På med nya, lite halvtjorvit att passa in dom perfekt men man har lite utrymme att göra som man själv vill.

[img=http://www.ladda-upp.se/tumnagel/leqkzuyzeyfso/]

Båda sidor monterade, bara lite finputs kvar att göra med en dremmel och slänga på det sista av dekalkitet.

/Baner
Snyggt! Det där måste väl vara den bästa modden man kan göra?!
Men en liten fundering. Varför inga skruvdubbar på kantrören?

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Snyggt! Det där måste väl vara den bästa modden man kan göra?!
Men en liten fundering. Varför inga skruvdubbar på kantrören?
Grymt värt det. Helt annan känsla nu när man kör, för jävla bra fotfäste, förutom när man råkade sätta foten på kanten utan dubb :)

Klockan var vid 02:30 så orkade inte dra dit dubbarna, slängde bara på nylon/plast dubbarna på dom smalare rören.

Ska dra dit dubbarna under veckan, bara fundera ut hur jag ska ha dom först.

Jävla kvallite på pulverlacken också, råkade tappade ena fotsteget i betonggolvet utan att färgen vart skadad.

/Baner

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Hur känns foten i fotholken? Alltså känns kanten där airframe övergår till det lilla som är kvar av std fotstegen i fotholkarna?

Baner

Medlem
19 okt 2012
46
0
6
kiruna

Hur känns foten i fotholken? Alltså känns kanten där airframe övergår till det lilla som är kvar av std fotstegen i fotholkarna?
Bra fråga, inget jag tänkt på medans jag har kört iaf. Så lär inte kännas allt för mycket. :)

Drog dit skruvarna idag iaf, sjukt jävla grepp nu. Dock vill man inte fara ner med knät eller smalbenet på fotstegen nu, bra vassa kanter på skruvarna.

Blir att borra loss alla nitar till sommaren och limma fast fotstegen med lord 406, samma limm som polaris använder när dom limmar delarna i sina maskiner. Sen dra fast allt med rostfria popnitar istället för alunitar.

/baner

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik

Blir att borra loss alla nitar till sommaren och limma fast fotstegen med lord 406, samma limm som polaris använder när dom limmar delarna i sina maskiner. Sen dra fast allt med rostfria popnitar istället för alunitar.

/baner
Varför detta? Är det någon som har haft problem med bara alunit?

Baner

Medlem
19 okt 2012
46
0
6
kiruna

Varför detta? Är det någon som har haft problem med bara alunit?
Inte hört eller läst nått om att alunitarna har skapat problem.

Ersätter inte alla nitar, blir bara rostfritt där förstärkningarna sitter, är ju där det blir mest påfrestning, säkert helt onödigt egentligen. Dock tror jag limmet är en bra ide iaf tills man tvungen att byta ut ett fotsteg. :)

/Baner

liikavaara

Ny medlem
29 mar 2013
2
0
1
Gällivare
har problem med min freeride -11 som går bra på höga varv men direkt den går ner i varv på typ tomgång kommer det fram check engine och så dör den. men är bara att starta upp den igen och köra vidare om man håller lite varv. bytte statorn för den var bränd funkade i 2veckor men samma fel uppstår nu igen någon som haft samma fel???

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
Grymt värt det. Helt annan känsla nu när man kör, för jävla bra fotfäste, förutom när man råkade sätta foten på kanten utan dubb :)

Klockan var vid 02:30 så orkade inte dra dit dubbarna, slängde bara på nylon/plast dubbarna på dom smalare rören.

Ska dra dit dubbarna under veckan, bara fundera ut hur jag ska ha dom först.

Jävla kvallite på pulverlacken också, råkade tappade ena fotsteget i betonggolvet utan att färgen vart skadad.

/Baner
Jag kan tänka mig det! Blivit så irriterad på XP'ns fotsteg, packar massa snö och man glider av, så oavsett vad det sitter för fotsteg på nästa maskin man köper så blir det mest troligt ett par Skinz på den.

Förstår att du inte orkade montera dom mitt i natten, haha.

Låter bra! Har läst mycket gott om Skinz.

Hur funkar dom där plast/nylon-dubbarna jämfört med vanliga skruvdubben? Känns det någon skillnad?

Baner

Medlem
19 okt 2012
46
0
6
kiruna
Plast grejerna känns rätt så bra, har samma höjd som skruvdubben. Sitter med 4st små popnitar i varje, och man fick med 10st till varje fotsteg + 20st skruvdubb.

Verkar hålla också, testat stampa och sparka utan att nått gått sönder.
Klantade mig dock när jag fick bråttomt och drog av 2 st skruvdubb vid monteringen...

Är nog bästa moden man kan göra om man gillar att köra i lössnö.

/baner

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Säkert bara fotsteg till annat märke(gissar yamaha). Ser för smal ut framtill för att vara till ski-doo xp/xm.

Funkar säkert endå med lite modifikationer.

/Baner

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Bret Rasmussens specialutgåva av airframes :)
Jepp kollade upp dom efteråt, dock bara sett dom till arctic cat tidigare och aldrig blåa, därför jag gissade yamaha :).

Skulle hellre hiva dit orginal air frames och bara modda dom lite om man stör sig på att dom inte når in hela vägen in i fotholken(tänker sällan på det på min freeride iaf). och orginal air frames ser ut passa in bättre dock något bredare fram till än dom där, men smalare än orginal.

/Baner

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Vågar man sig på att köpa en beg Freeride -11 ca 500 mil med dom problemen med remmar som varit, vill inte upptäcka efterhand att den äter remmar
Har försökt plöja genom forumet och det verkar skrivas mindre nu om remmar som smäller
Det ska vara gjort omdrevning samt kolvbyte på den hos ,allmänt ser skicket bra på den.

Nu är jag ingen ungdom som ska söka upp alla berg och fullgas köra hela tiden så vad tror ni?