problem i lössnö 600rr:se

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
hej. det är så att när jag åker i lössnö med min polaris 600 rr:se så börjar den och gå dåligt. det bluddrar och orkar nästan inget man får hålla bött gas och då tar den sig precis fram. och man känner att gasreglaget ibland går trögt och det har även hänt 2 gånger att det liksom har fastnat på typ halvgas. vad kan va fel??? någon som har/haft liknande fel på sin 600rr?
min teori är att snön helt enkelt täpper till luftintaget och till slut så fryser det i förgasarna. jag vet inte men kom gärna med tips och så om det går å lösa felet på något vis för det är grymt störsamt.

mvh Andreas
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Låter helt klart som om snön tar sig in i luftintaget och täpper igen. Men det kan även vara så att utblåset och täpps igen så kolla upp båda delarna.
 

Skidoo440x

Aktiv medlem
19 feb 2010
92
0
6
Österbybruk
När jag kör i lössnö (hänt två ggr inte vågat testa igen) Så får min för mycket soppa av nån anledning och orkar knappt gå framåt...tändstift släcking...den går iaf på bara en cylle :/
 
Last edited:

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Har en Vanlig RR å min beter precis lika som din!!

Har listat ut att det kommer in snö bakom lyset å är är de ju öppet rakt ner till insuget :-S

det blir MESH i tratten för min del iaf!! sen blir de att täta runt lyset å Mesh på insidan i huven!!
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Insuget läcker tyvärr som ett såll, mest runt lysena som redan sagts, även på insidan runt den svarta plasten kan det komma in snö men inte lika stort problem... Det många underskattar är ju att IQR:en är i grunden byggd för bana så den brister på många detaljer som man inte märker förens man tar ju ut i djupsnö... Men den är däremot väldigt tacksam att modda själv så lysena t.ex kan du täppa igen med nån lämplig gummilist eller typ silikon...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Silikon runt lysen och runt hela svarta burken som lysen sitter i. Sen mesh istället för skuumfiltrena som sitter original. Sätt inget mesh direkt vid inloppen vid tratten då får den för lite luft iallfall med 800motorn... testat på bamsegrills maskin.

Går den fortfarande dåligt efter detta så får man ta upp mer luftintag, men det ska nog räcka långt till 600motorn.

Lite roligt att dom inte har fixat detta på iq rrse då dom är som tänkt för lössnö men känt sedan tidigare att en iqr eller rr inte går i pudersnö... :)

Edit: när du fixat detta så kommer du upptäcka att gallrena i huven kommer att fylla motorutrymmet med massa snö... så på med mesh för dom också när du ändå håller på.
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
tack alla för bra svar. jag ska ringa min återförsäljare och höra med han för rr:se är en friåkningsmaskin står det i modellprograms katalogen då ska det ju också funka i 60/70 cm pudersnö enligt mig. när en kort ledmaskin tex min gammla skoter en rev xp 800:a 08:a gick kanon i 1 meter lössnö inte en tendens till att motorn gick dåligt.

MVH Andreas.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ingen vits å snacka med ÅF....gör bara detta..det är ett väldigt vanligt problem..många 440is som har skurit pga att dem tagit in snö runt lyset...sätt silicone dära och mesh tyg antingen för hålet eller klä in skumgummibitarna med meshtyg..

jag har endast tätt tätt nät istället för skumbitarna och de kommer inte in nånting så meshtyg är ju helt optimalt (ska lägga de jag oxå..)
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Går det att sätta meshtyg runt tratten på 600'an ? "Rätt" Mesh borde väl släppa in nog med luft. Var hittar man sånt isåfall ? Såg en tråkig historia på HCS där en kille hade sån otur att bygeln som håller fast glödlampan släppte och hoppade runt i en av cylindrarna. Tråkigt !
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Går det att sätta meshtyg runt tratten på 600'an ? "Rätt" Mesh borde väl släppa in nog med luft. Var hittar man sånt isåfall ? Såg en tråkig historia på HCS där en kille hade sån otur att bygeln som håller fast glödlampan släppte och hoppade runt i en av cylindrarna. Tråkigt !
Testade att sätta mesh på insidan av den svarta plasten på undersidan av huven, över loppet som går ner till lufttratten. Det ströp iaf rätt duktigt när snö la sig ovanpå, smälte och sedan frös till is (efter att man stannat givetvis)... Så min åkte bort men samtidigt har jag sett att ånga kör med prefilter i form av en strumpa som träs över tratten och det kanske kan funka bättre...
 

rev -03

Välkänd medlem
24 feb 2008
106
0
6
malung
köpte mig en 440/600 iq -07 igår. har exakt samma problem har dubbelrör i min. fick känslan av att de täpte igen utblåsen. men tror den får för mycket bränsle också. sen har jag öppna filter på som ja inte gillar. men har inget lyse i den så har inte det problemet att de kommer int snö där iaf.