Problem, går inte ner i varv

david_tomten

Välkänd medlem
21 sept 2012
112
0
6
luleå
Tjenare. Börjar bli dags att fixa skotern nu när vintern snart är här.

Problemet är att efter jag har kört så vill den inte gå ner i varv. Den drar inte iväg men ligger precis på gränsen. Det behövs bara ett snabbt drag i choken så ligger den på normal tomgång igen. Men gasar jag på lite så vill den inte gå ner igen.
Den blöddrar ingenting eller något sånt. går som vanligt förutom att den inte går ner i varv när jag släpper på gasen.
Insugsgummit är bytt utan någon effekt.
Någon som har haft samma problem?

Det är en ski-doo grand touring 600 -01
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Den drar säkerligen tjuvluft, det är väl SDI motorn du har? Kan vara Reedsen som läker, den kanske inte orkar dra luft på normal tomgång men när du drar gas så hålls undertrycket och den fortsätter att suga och håller varv.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Kolla reedsen, min beter sig likadant fast nu har den även börjat vandra uppåt från tomgång och jag vet att ett av mina reedsblad är dåligt!
 

Et_power

Välkänd medlem
8 jan 2008
212
0
16
Albacken
Hade en artic 600 efi som inte heller ville ge me sig på tomgången. Den va packboxen trasig på.
Spruta startgas runt motorn och se om den ändrar varven något, kolla stiften också ifall de är vita.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Hade/har likadant på min skoter, två av mina reed blad är dåliga/inte tätar till så bra därav problemet. Men kolla alla packningar runtom motorn med att spruta startgas som föregående talare sa, kan va nån dålig packning som spökar också.
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Hade samma problem på min men min ville inte gå ner alls, låg på ca 3700 rpm konstant på tomgången.
Rengjorde förgasarna sen gick han bra igen!