problem dragon -07

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
tjenare,, har en dragon RMK -07.

den kuggar, men de vet ja att de beror på att ja inte har no-slip, men efter att den kuggat över nångång så är de som att de drar runt helt, som friläge.., va kan de bero på?? mattan är nå sjukt spänd, ja lovar en betongklump sviktar mer. Från kedjehuset kan de inte heller vara,, har öppnat å allt är i nyskick å inte en flisa i oljan.
Ja blir snart galen, kan de vara så att mattan blir så lång att den drar runt från drivhjulen, den måste ju bli mycket längre då.?

nån som haft samma problem, eller vet vad de beror på?
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
kanske inte ska ha matta så spänd? då går den väldigt väldigt tungt om den är jätte hårtspänd?!
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
har remmen fastnat i ett läge på sekundärvariatorn som gör så att den kuggar över på primärvariatorn.. den låter illa men går ingenstans.. har hänt för mig när jag körde fast och och packade mattan full med tung blötsnö och den började kugga över.. ett no slip drivhjul i mitten hade nog avhjälpt detta problem tror jag. det var nog därför de införde detta på 08:ans modell. vibrationerna får även skivans bromsklossar att skjuta ut lite när den kuggar över. så man måste pumpa upp bromsen lite grann efteråt.
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
de låter precis metalliskt som att de är från kedjehuset, men de är ju inte därifrån. och axeln på sekundären har ja kolla, splines en är hela. de där med att man måste pumpa bromstryck stämmer, men varsifrån kuggar de när den släpper trycket.?
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Hur spänd är kedjad i växellådan?
Hur ser drivnabbarna ut i mattan?
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
Hur spänd är kedjad i växellådan?
Hur ser drivnabbarna ut i mattan?

de är ju inte från kedjehuset de kuggar., har testat med jätte spänd å slak, men de är ju inte därifrån., nog är dom ju okay,, men den borde inte kunna kugga, mattan är spänd som aldrig förr. :argh: ja blir fan galen. :bawling:
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
En liten fundering bara, har du bytt matta är det rätt delning 2.52.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Kuggar den över när du gasar eller bromsar?
Min har aldrig kuggat när jag gasar men mattan måste vara ganska hårt spännd annars så kuggar den när jag bromsar lite hårdare.
-08 rmk 700 har inte ett non slip hjul i mitten, det är bara rmk 800 som har det.
Att det är som friläge måste ha något med variatorerna att göra.
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
Kuggar den över när du gasar eller bromsar?
Min har aldrig kuggat när jag gasar men mattan måste vara ganska hårt spännd annars så kuggar den när jag bromsar lite hårdare.
-08 rmk 700 har inte ett non slip hjul i mitten, det är bara rmk 800 som har det.
Att det är som friläge måste ha något med variatorerna att göra.

den kuggar när man håller fullt, om den har grepp. men vad är de som kan släppa i variatorerna då?
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
det är snarare så att den kuggar över på mattan och att remmen lägger sig imellan sekundärvariatorn, alltså den växlar upp i sekundären även fast den inte ska det, då den nu kuggar. när du gasar, stänger den primärvariatorn och variator remmen som ligger fel i sekundären medför ett metalliskt ljud kan vara så att det är bromskivan som skramlar då bromsklossarna inte ligger i fas med skivan?.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
intresant tråd har samma problem med min rmk 600 -08 har kollat samma saker som du trodde först det var kedjehuset men ice följer tråden med spänning