Problem Boondocker 3900 DS -13

figo

Aktiv medlem
1 feb 2011
92
0
6
Kiruna
Hej!
hämtade nya skotern i fredags och upptäckte direkt att nåt är galet. Tempmätarn stiger och motorn blir överhettad snabbt, UTAN att kylarna blir varma. Tunnelkylaren blir lite varm men främre kylaren smälter inte ens isen som blir på den. Har försökt lufta systemet genom att köra upp mot en vall och öppna locket och köra på tomgång. Problemet kvarstår och jag börja fundera om det är termostaten som inte funkar som den ska. Känns trist att det ska vara såhär på en ny skoter menmen. Hjälp mottages mer än gärna!
Mvh Viktor
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Med tanke på att det är en helt ny skoter så hade jag inte funderat en sekund utan åkt raka vägen till ÅF!
 

figo

Aktiv medlem
1 feb 2011
92
0
6
Kiruna
Det är det att jag köpt den hos ÅF 30 mil härifrån. Tror inte jag får hjälp hos stans ÅF.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Skulle själv först vända mig till den ÅF jag handlat av och ur den diskussionen avgöra vilken åtgärd som behövs antingen på nära håll eller längre. Kan ju vara ett känt/enkelt fel som kan åtgärdas lokalt på 30 min om de du köpt den av tar diskussionen med den lokala ÅF.

Konsumentväglagen ger dig också rätt att begära skadestånd/ersättning för de merkostnader som uppstår, t ex för att ta dig till och från för åtgärdande av garantigrejor, kanske de inte vill betala ut direkt milersättning men det går ju att räkna om i en kartong olja, en rem eller liknande...
 

Alle377

Medlem
1 sept 2010
40
0
6
När farsan köpte sin nya commander så hade han exakt samma problem, han var något missnöjd.. Men han tog tillbaka den till ÅF och då visade det sig att det hade blivit gängpajj på impellern till vattenpumpen så det cirkulerade inge vatten.