Problem att starta

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
Hej. Jag har en arctic cat 580 efi 98. Startar hur bra som helst. Men när man kört ett tag och stänger av den för att typ ta en fika så vill den inte starta igen. Har på senare tid kommit på ett knep att en håller in full gas medans jag får dra i snöret 30-40 gånger "pust". Sen tänder den till men fortfarande full gas i ca 20 sekunder annars dör den.
 

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
Har köpt en injektorpump idag som ska monters i morgon. Kanske startar om man pumpar på med soppa?? Har också märkt att vid tomgång och man trycker hårt på gasen så halvdör den ibland och man får släppa och börja om mjukt.
 

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
menar du en primer?

Måste du sätta primer på en efi är något väldigt galet.
Måste o måste. Tänkte prova och se vad som händer. Känns som att han inte får soppa när han är varm. Som sagt. Jag är nybörjare på detta så jag vet ingenting.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
sätt inte dit någon primer.

Ta bort avgassystem, ljuddämpare och startapparat (magnapullen), där bakom sitter svänghjulet, bort med det, där bakom sitter statorplattan.

Lös med plattan och skicka till timrå elbyggnad.

DU får tillbaka den inom en vecka, 1500kr fattigare och skoter kommer fungera.
 

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
Äntligen kom snön i Stockholm. Hade bytt packningar till grenrör samt avgassystemet, svetsat slutburken som läkte, bytt vajer till hastighetsmätaren, nya styrstål samt lyxat till det med en ny soppamätare och 98 sås :)Startade fint grannen kom med två skotrar och skulle haka på. Sonen blev överlycklig när jag vinkade följ med. Livet va underbart :) 2 takts doften spred sig och vi stack iväg. Efter en km bara dog den och har inte startat sen dess. Blev till att bärga hem den. Så underbar blev den kvällen. Har kopplat förbi alla stopp funktioner men ingen gnista på stiften :( har nu lessnat totalt. Har nu köpt en polaris edge 600 -02. 500 mil. Undrar om en arctic cat blir fin som blomlåda ??