Problem att få i backen Phazer 2010

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
En kompis tjej har stora problem att få i backen på sin Phazer och då speciellt när den står typ i en backe eller när man har släpvagn med tipp så det lutar.
Har luskat runt lite här på forumet men inte hittat en direkt lösning på problemet.

Tips om åtgärd mottages gärna!
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Samma problem på Venture MP, Det är svårt att få i backen då motorn går på högre varv, så som när den är kall. 2007or hade problem både på phazer och lite/mp. Det ordnades till med nå justering av varitatorerna om jag inte förstått det fel.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Såhär funkar det: När du trycker på knappen så spänner elbacken upp en fjäder som i sin tur ska lägga i backen. Det är för att inte bränna motorn om backen inte skulle gå i.
Om du då står parkerad i utförsbacke så "drar" det lite i växellådan och då går backen inte i, pga fjädern är lite för klen.

Det man kan göra är att shimsa isär sek. variatorn så att motorvariatorn inte drar lika mycket i remmen på tomgång eller som vissa handlare har gjort, spänna upp fjädern i elmotorn litegrann.

När man ska ner från släpen så kan ju försöka komma ihåg att lägga i backen innan man tippar släpen. I annat fall så kan man "jucka" lite i skotern så brukar den hoppa i.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Tack för tipsen!

Om man vill spänna fjädern i elmotorn hur går man då till väga?
Jag ska även be honom att kontrollera remhöjden i sekundären!
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Ska du spänna fjädern så måste du plocka isär elmotorn och borra ett nytt hål för stoppen på fjädern, men jag är osäker på hur mycket dom brukar spänna den.

Tycker att shimsningen är ett betydligt enklare alternativ, sen kommer den ändå inte att gå i varje gång.
En vanlig mekanisk back går ju inte i alla ggr heller men då kan man dutta till lite med gasen och prova igen, på Phazern så måste man starta om skotern om man trycker på back-knappen och den inte går i.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Jo, eller den hade rättare sagt lägre "tänder" på insidan så att innerdiametern på remmen blev lite större.
Den blev std. från -08.