Problem att centrera mattan

MercedesGenerator

Ny medlem
4 feb 2019
4
0
1
Lima
Jag har problem att centrera mattan på min Arctic zr8000.
Vändhjulsaxel var krokig innan men den byttes idag!
Men får inte mattan att gå rakt när jag försöker justera så den är lika spänd på båda sidor!
Men om jag justerar så den går någorlunda rakt så är sen betydligt slackare på ena sidan än vad den är på den andra!
Är det någon som har någon aning vad det kan vara för fel?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Förutom att kolla så drivaxellager är okej så kan jag bara nämna att du bör rotera mattan nåt varv efter varje justering innan du mätar centreringen. Hur centrerat är "någorlunda rakt"?
 

MercedesGenerator

Ny medlem
4 feb 2019
4
0
1
Lima
Drivaxellagren är iordning och när jag justerat så har jag startat och varvat ur den litegrann.
Jag kan justera så jag får den ganska rak men då är den väldigt mycket slakare på höger sida än på vänster.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Min erfarenhet av att försöka få mattjäveln att gå rakt på en Arctic F1100t årg 12 va att de va stensvårt att centrera den. Jag höll på bli tokig innan den gick rakt. De va flera år sedan men jag har ett minne om att även den va slakare på ena sidan när den väl centrerade. Helt klart kan en matta va längre på ena sidan tillverkningsfel eller utsträck i kordbrott pga stubbkörning eller liknade men jag skulle inte säga det är vanligt. Kör och håll koll på centreringen med jämna mellanrum för den lär sträcka ut sig på den tighta sidan nu så om 100 mil blir den lika på båda sidor. ;)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.464
377
83
Malå/Adak
Jag vill nog påstå att det är lika mycket skevhet i boggi och chassie, inbyggt redan sen ny, som att mattan är "sned" som orsakar att den är olika spänd mellan sidorna. Tycker man brukar få det fenomenet på dom flesta skotrarna mer eller mindre oavsett om det är en ny eller gammal maskin.

När det gäller själva justeringen brukar det vara så att man justerar och justerar och inget händer tills man helt plötsligt tippat över allt åt andra hållet, det är m.a.o jävligt känsligt när man väl börjar vara i närheten.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Vad är ganska rakt?
Den sidan du spänner på åker mattan till, antar du är medveten om det men det är lätt att tro det är tvärtom
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Förresten hur blev drivaxel krokig? Säker på att boggien är rak?