Problem Arctic cat zr EFI Bluddrar och går dåligt.

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå
Hej mitt i vintern (på vissa ställen;). Det är så att min Arctic Cat ZR 600 EFI -98 (utan avgasportar) går dåligt. Den går jättebra upp till 4800rpm sen mellan 4800-5900 rpm så går den dåligt, rätt så orkelös. Men går bra efter det. Man måste pumpgasa för att kunna köra på dom varven, håller jag jämn gas så dör motorn i 1-2 sek sen kommer den igen och gör likadant, dock ej om man pumpgasar. Efter 5900 så går den jättebra, som den ska! Brytaren i gashandtaget är redan urkopplad. Någon mer som haft detta problem? Försökt söka men hittar inget vettigt. Någon som har tips för att lösa detta problem, galet jobbigt att pumpgasa och inte soppasnålt heller. Den kan även bluddra om jag står på tomgång och trycker fullt direkt. Tar som en liten stund före den kommer.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Hade liknande problem med min när det va gammal soppa i den, minns inte exakt hur den uppförde sig men jag bytte stift och slog i oktanbooster så gick den bättre sen.

Om du inte redan testat så kan det ju vara något att testa iaf.

Mvh Erland
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Nu är jag inte så påläst på 98as zr efi men jag tycker det låter som ett vanligt fel ,,att TPS givaren har fel i kolbanan just vid det gaspådraget (mycket vanligt). TPS = trottel position sensor, jag vet inte ens om det sitter på din men jag antar det.

De går att mäta upp med voltmätare och även ohm mäta den. Ibland syns inga fel vid voltmätning men då kan man se en bugg genom att ohm mäta den.
 

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå
Var och körde nu i helgen. Den slutade jävlas efter man hållt fullgas en bra bit men då fick den taskig tomgång. Vad kan detta vara för fel? Spridarna? Tändstift? Såg även att insugsgummina hade några sprickor kan det vara dom?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Då har du lärt dig en sak.

Nästa gång du ber om hjälp så skriv ner allt som är gjort åt.skotern så är det lättare att.hjälpa:)

Kul att det löste sig:)