Problem 600 e-tec!

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Var precis och köpte en summit 600 -10 e-tec.

Saken är den att när jag trycker fullt och den kommer upp i varv
så kan den misstända, ibland händer det inget och ibland händer det rejält
vissa gånger kommer jag knappt upp i 70km/h pga misständning..

Vad jag gjorde på den då jag köpte den var att jag bytte tändstift.

Kan detta bero på det? Och vissa säger att man ska knacka in stiften innan man sätter dit dom? och den lokala skidoorepen säger att dom är känslig på hur man skruvar dit dom så det blir exakt avstånd...

Nån som vet hur mkt dom ska dras och hur mkt dom ska knackas? Eller finns det några som haft samma problem och att det är något annat? spolen? tändkablarna?
har provat oktanhöjjande i tanken, tripack men de blev ingen skillnad med det.

Men borde bero på stiften eftersom jag nyss bytt dom och den gick ju före det.

/Patrik
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Har en bekant med en summit 600 etec -09 som misstände på höga varv när han hade tankat 95 istället för 98, kan bero på det?

Edit: Läste nu att du prövat oktanhöjare.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Du som privatperson ska Aldrig röra tändstiften själv på e-tec maskinerna (i alla fall 6 e-tec), såvida inte du vet till 100% vad du gör eller jobbar på en skoterverkstad med skidoo/lynx.

Det är i alla fall vad som står i handboken samt att säljaren förhoppningsvis nämner det till dig då du köper maskinen. Tändstiften ska klara över 1000 mil innan de behöver bytas om inte längre och det är lång garanti på dem, kommer tyvärr inte ihåg hur länge.

Oavsett så ska man helst inte pilla på tändstiften då de inte sitter som på en vanlig skoter, det ska man överlåta till en auktoriserad ski-doo/lynx verkstad. Anledningen till detta är precis som du skrivit, att de måste sitta exakt rätt för att de ska fungera som de ska.

Därför skulle jag chansa på att det är tändstiften som är boven. :)
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Du som privatperson ska Aldrig röra tändstiften själv på e-tec maskinerna (i alla fall 6 e-tec), såvida inte du vet till 100% vad du gör eller jobbar på en skoterverkstad med skidoo/lynx.

Det är i alla fall vad som står i handboken samt att säljaren förhoppningsvis nämner det till dig då du köper maskinen. Tändstiften ska klara över 1000 mil innan de behöver bytas om inte längre och det är lång garanti på dem, kommer tyvärr inte ihåg hur länge.

Oavsett så ska man helst inte pilla på tändstiften då de inte sitter som på en vanlig skoter, det ska man överlåta till en auktoriserad ski-doo/lynx verkstad. Anledningen till detta är precis som du skrivit, att de måste sitta exakt rätt för att de ska fungera som de ska.

Därför skulle jag chansa på att det är tändstiften som är boven. :)

Låter väldigt klokt. Kanske var dumt av mig, har dock bara kört 2 mil efter jag monterat dom
så jag tror jag åker ner på verkstaden imorgon med den så låter jag dom montera dit dom
på deras sätt!

tack så väldigt för svaren! Kom på att jag hade ett problem till, magnapullen for ju förrgår på den också, bara helt utan förvarning så "kuggar" den bara när jag drar... har den samma teknik som gamla magnapuller tro? 3 klackar som slår ut när man drar i snöret? Vissa säger att det är billigare att köpa en nya magnapull, vissa säger att vissa repar dom billigt. Bästa kanske är att ta det med ski-doo service när jag lämnar in där. eller vad tror ni? vill helst spara en slant då jag är arbetslös nu!

Är väl inge riskabelt att lossa upp magnapullen så kan jag ju åka ner med den till skidoo meken också?
 
Last edited:

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Nu är det bara att fixa det, för jag antar det är problemet, sen att jag måste fixa magnapullen...

och hur det är är en annan fråga.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
kan ju även vara att den övervarvar, då slår vavstoppet i och det känns ung. Som den misständer, kolla så maxvarv ligger på 8100 annars bör du klicka ner primären! detta brukar vara det vanligaste problemet som uppstår när maskinen beter sig som du beskriver!
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
kan ju även vara att den övervarvar, då slår vavstoppet i och det känns ung. Som den misständer, kolla så maxvarv ligger på 8100 annars bör du klicka ner primären! detta brukar vara det vanligaste problemet som uppstår när maskinen beter sig som du beskriver!
Den är ju helt orginal? Tror jag ej har den färddatorn som kan kolla hur mkt maxvarvet varit på..
men får väl testa tryck upp den och se hur mkt den varvar isåfall men börjar med stiften iallafall.

Men bra med tips! blir att kolla det efter stiften så jag inte satt dom fel!
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
jo den är original men du har 3st clicker skruvar på primären med 6 steg som ändrar ung. 200 varv per siffra och original brukar dom vara inställda på 3. Sänker du till 2 har du alltså sänkt toppvarvet med ung 200 och till 1 med ca 400 varv, hänger du med?
Bara ut och trycka full gas å se på varvräknaren vad den visar, överstiger du 8100 lär varvskyddet slå i och då bör du klicka ner skruvarna, ju lägre siffra ju lägre var asså.
Kom ihåg att bara släppa muttrarna lite så att de går att byta siffra inte gänga av muttern!
Jag fick klicka ner min nya summit till 2 och den stod på 3 när jag fick den så det är inte ovanligt att de inte är rätt från början!
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
jo den är original men du har 3st clicker skruvar på primären med 6 steg som ändrar ung. 200 varv per siffra och original brukar dom vara inställda på 3. Sänker du till 2 har du alltså sänkt toppvarvet med ung 200 och till 1 med ca 400 varv, hänger du med?
Bara ut och trycka full gas å se på varvräknaren vad den visar, överstiger du 8100 lär varvskyddet slå i och då bör du klicka ner skruvarna, ju lägre siffra ju lägre var asså.
Kom ihåg att bara släppa muttrarna lite så att de går att byta siffra inte gänga av muttern!
Jag fick klicka ner min nya summit till 2 och den stod på 3 när jag fick den så det är inte ovanligt att de inte är rätt från början!
Jo hänger med. får prova det.. men ibland går den ju och ibland inte.. men var sitter dom där clickerskruvarna? dom har inget med vikterna att göra?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
du ställer rampvinkeln med dessa så jo man kan enkelt förklara som att sänka siffra är som att vikta på variatorn, de är bara kolla på primären så ser du att de sitter 3st skruvar från sidan med numrering 1-6 på yttre primärskivan.
Är inget konstigt om det sker ibland kan helt enkelt vara så att du ligger precis på gränsen i varv vilket gör att du i sådant fall ska klicka ner 1 snäpp. Sen kan det vara så att om du skall ut i 1 meter puder å åka kanske den inte orkar varva ur och då lär du klicka upp igen, detta är alltså en inställningsmöjlighet man har för olika förhållanden man åker i!